با فواید هیالورونیک اسید برای پوست آشنا شوید

دلیل محبوبیت هیالورونیک اسید چیست؟ این ماده به‌طور جدی، مورد علاقه همه است و می‌توان گفت که بیشتر مردم از محصولات حاوی هیالورونیک اسید استفاده کرده‌اند. حتی افراد مشهور نیز محصولات حاوی هیالورونیک اسید را تبلیغ می‌کنند. این ماده که معمولاً به‌اختصار «HA» نامیده می‌شود، یک مولکول طبیعی است که تقریباً در تمام مایعات و بافت‌های بدن ما، عمدتاً در پوست، چشم‌ها و مفاصل یافت می‌شود. در واقع، تقریباً ۵۰ درصد از کل HA در پوست قرار دارد.

هیالورونیک اسید برای رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. متأسفانه، با افزایش سن، غلظت و وزن مولکولی HA به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. به‌همین‌دلیل، هیالورونیک اسید به‌طور گسترده‌ای مورد تحقیق قرار گرفته و به‌عنوان یک ماده فعال قوی در سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی فرموله شده است.

در ادامه با برخی از مهم‌ترین فواید هیالورونیک اسید برای پوست آشنا می‌شویم.

هیدراتاسیون

هیالورونیک اسید را مانند یک منبع بزرگ آب برای پوست خود در نظر بگیرید. این ماده می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر وزن مولکولی خود، آب نگه دارد. هیالورونیک اسید به پوست نفوذ می‌کند و آب را به سلول‌های پوست متصل می‌کند و به تمام لایه‌های پوست رطوبت ارزشمند و جوان‌کننده تزریق می‌کند.

فواید هیالورونیک اسید

سرم هیالورونیک اسید خالص را می‌توان با سایر محصولات لایه‌بندی کرد. همچنین برای مؤثر بودن نیازی به مواد و فیلر‌های پوستی دیگر ندارد. در واقع، هیالورونیک اسید نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با مواد محدود، به نتایج فوری در جوان‌سازی پوست دست یافت.

هومِکتانت است

هومِکتانت‌ها موادی هستند که می‌توانند رطوبت زیادی را در خود حفظ کنند. هومِکتانت‌ها در محصولات مراقبت از پوست بسیار استفاده می‌شوند. هومِکتانت‌ها همانند اسفنج هستند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند رطوبت زیادی را جمع‌آوری کرده و در خود نگه دارند. آن‌ها اجازه پیوند هیدروژنی را می‌دهند و آب را جذب می‌کنند. از جمله هومِکتانت‌هایی که در محصولات مراقبت از پوست به‌کار می‌روند می‌توان به موادی مانند گلیسیرین، سوربیتول (الکل قند)، هگزیلن، بوتیلن گلیکول و البته هیالورونیک اسید اشاره کرد.

هیالورونیک اسید پس از تزریق رطوبت به اپیدرم (لایه بالایی پوست) به‌عنوان یک مرطوب‌کننده عمل می‌کند و به جذب رطوبت از محیط اطراف ادامه می‌دهد. این کار باعث آب‌رسانی پایدار برای پوست می‌شود.

بهبود و تقویت سد لیپیدی

وظیفه اصلی پوست، محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی است. بدیهی است که پوست ما از اندام‌های داخلی، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و غیره در مقابل دنیای بیرون محافظت می‌کند؛ اما، پوست ما همچنین از بدن در برابر سموم مضری که ما را روزانه بمباران می‌کنند محافظت می‌کند.

لایه بالایی پوست (اپیدرم) در معرض بیشترین آسیب‌های خارجی (سموم) است. با افزایش سن، سد لیپیدی (اسید‌های چرب که در آب محبوس می‌شوند و از ورود مواد محرک به پوست جلوگیری می‌کنند) در اپیدرم ضعیف می‌شود. همه چیز از پرتو فرابنفش گرفته تا آلودگی محیطی و کارهایی مانند سیگار کشیدن باعث آسیب به سد چربی می‌شوند. این آسیب منجر به ایجاد خطوط و چین‌وچروک بیشتر، لکه‌های تیره و پوست خشک‌تر می‌شود.

هیالورونیک اسید، سد‌های طبیعی پوست را تقویت می‌کند تا به حفظ رطوبت پوست کمک کند تا اثر آب‌رسانی چشمگیرتری داشته باشد. با گذشت زمان، این می‌تواند به کاهش تخریب سد لیپیدی کمک کند و به محافظت و تقویت آن کمک کند.

افزایش مقاومت پوست

هنگامی که سد لیپیدی توسط هیالورونیک اسید تقویت و محافظت می‌شود، پوست بهتر می‌تواند از خود در برابر عوامل پیری بیرونی و آلاینده‌ها دفاع کند. هنگامی که پوست با این سموم مبارزه نمی‌کند، کمتر چروکیده می‌شود و برای مدتی طولانی روشن‌تر و صاف‌تر می‌ماند.

نگهدارنده‌های مورد استفاده در بسیاری از محصولات می‌توانند با از بین بردن باکتری‌های خوب که از سطح پوست شما در برابر سموم محافظت می‌کنند، سد لیپیدی پوست را بشکنند. نتیجه‌ی این اتفاق، از دست دادن رطوبت و همچنین تحریک احتمالی و حتی عفونت است. به‌دنبال محصولاتی با ترکیبات محدود و بدون مواد نگهدارنده زیاد باشید.

آبرسانی پوست

بسیاری از افراد با پوست چرب یا آکنه‌ای می‌خواهند از مواد شیمیایی خشن‌تری استفاده کنند تا چربی پوست را از بین ببرند. مهم است بدانید که بیشتر پوست‌های مستعد آکنه دارای سد چربی قوی نیستند و استفاده از محصولات خشن باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود. سرم هیالورونیک اسید خالص، آب‌رسانی می‌کند، به محافظت از سد لیپیدی کمک می‌کند و برای افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند توصیه می‌شود.

جلوگیری از افتادگی پوست

کسی دوست ندارد افتادگی پوست را تجربه کند. همیشه با بالا رفتن سن، الاستین در پوست تجزیه می‌شود و پوست حالت محکم و برگشت‌پذیر خود را از دست می‌دهد. یک روش سریع برای بررسی الاستین (بازگشت‌پذیری) این است که پوست بالای دست خود را نیشگون بگیرید. اگر به سرعت بازگردد، یعنی هنوز پوست شما برگشت‌پذیری زیادی دارد. با افزایش سن، پوست به این سرعت باز نمی‌گردد. دفعه بعد که به ملاقات مادر یا مادربزرگ خود می‌روید، آزمایش را روی دست آن‌ها امتحان کنید.

هیالورونیک اسید جایگزین الاستین پوست شما نمی‌شود؛ اما می‌تواند به سفتی پوست کمک کند. از آن‌جایی که هیالورونیک اسید پوست را با رطوبت پُر می‌کند، حجم پوست را افزایش داده و آن را سفت می‌کند. سفت شدن پوست به رفع خطوط صورت برای ظاهری جوان‌تر کمک می‌کند.

حفظ بافت صاف پوست

هیالورونیک اسید به همان شکلی که ظاهر پوست را سفت‌تر نشان می‌دهد، بافت پوست را هم صاف‌تر می‌کند. این باعث می‌شود پوست شما صاف ابریشمی باشد که می‌توانید آن را ببینید و احساس کنید.

اگر روی پوست شما به‌طور گسترده جای آکنه وجود داشته باشد، هیالورونیک اسید زخم را پر نمی‌کند. اگر از هیالورونیک اسید همراه با ابزاری مانند درمارولر استفاده کنید، با گذشت زمان، می‌بینید که ترکیب این دو می‌تواند پوست را صاف‌تر نشان دهد.

خطوط ریز و چین‌وچروک را صاف‌تر می‌کند

هیچ‌وقت برای شروع محافظت و تغذیه پوست زود نیست. هیالورونیک اسید واقعاً ماده‌ای است که برای پوست در هر سنی مفید است.

هیالورونیک اسید به کاهش عمق خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف کمک می‌کند و رطوبت پوست را حفظ می‌کند و یک اثر حجیم ایجاد می‌کند. هنگامی که پوست محافظت شده و هیدراته می‌شود، تولید سلول‌های پوستی افزایش می‌یابد؛ زیرا پوست مشغول مبارزه برای آب‌رسانی نیست. این منجر به صاف‌تر شدن سلول‌های پوست می‌شود.

پوست اطراف چشم یکی از اولین نقاطی است که خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف را نشان می‌دهد. استفاده از کرم دور چشم، دوبار در روز به حفظ لطافت و آب‌رسانی پوست کمک می‌کند و از ایجاد خطوط جدید جلوگیری می‌کند.

بازسازی سلول‌های پوست را تحریک می‌کند

هیالورونیک اسید روند نوسازی سلولی را تسریع نمی‌کند؛ اما می‌تواند با آب‌رسانی بیشتر و محافظت از سد پوست، به بازسازی سلول‌های پوست کمک ‌کند. این فرآیند به‌طور طبیعی منجر به شکل‌گیری سلول‌های سالم‌تر و چهره‌ای شاداب‌تر می‌شود.

بعد از حمام

رفع مشکلات رنگ‌دانه

هنگامی‌که گردش سلولی افزایش می‌یابد، هیالورونیک اسید نیز به جلوگیری از شکل‌گیری لکه‌های پیری و مشکلات رنگ‌دانه کمک می‌کند؛ اما به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. هنگامی که به‌دنبال درمان لکه‌های تیره هستید، یک سرم ویتامین C و محصول تقویت‌کننده حاوی ویتامین C باید با هیالورونیک اسید همراه شود.

علاوه‌ بر این، آسیب ناشی از نور خورشید قابل جبران نیست. همیشه از محصولات ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. حتی روز‌هایی که قصد ندارید بیرون باشید هم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

شفافیت پوست

هنگامی که پوست چرب از هیدراتاسیون (آب) محروم می‌شود، با تولید چربی، پوست را بیش از حد آب‌رسانی می‌کند. یک تصور اشتباه بزرگ این است که پوست‌های چرب و مستعد آکنه نیازی به آب‌رسانی ندارند؛ اما در واقع به آب‌رسانی نیاز دارند.

هیالورونیک اسید با ایجاد تعادل مناسب رطوبت در پوست، از تولید بیش از حد چربی که منافذ پوست را مسدود می‌کند و باعث ایجاد جوش می‌شود، جلوگیری می‌کند.