زاویه‌سازی فک چیست و به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

زاویه‌سازی فک، یکی از روش‌های زیباسازی چهره به‌شمار می‌رود و شامل جراحی تهاجمی و غیرتهاجمی برای بهبود ناهنجاری‌های فک و چانه است.

جراحی فک یا جراحی خط V (جراحی وی-لاین) یک عمل زیبایی است که خط فک و چانه شما را تغییر می‌دهد تا کانتور و باریک‌تر و تا حدودی متقارن به نظر برسند. همان‌طور که گفته شد، زاویه‌سازی فک شامل روش‌های تهاجمی (عمل جراحی تغییر استخوان) و غیرتهاجمی (تزریق فیلرهای پوستی) است و با توجه وضعیت فک شما، پزشک برای شما بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

عوارض جانبی روش‌های غیرتهاجمی زاویه‌سازی فک بسیار نادر هستند؛ اما در روش تهاجمی ممکن است عوارض جانبی اندکی را تجربه کنید. گاهی به‌ندرت، در روش‌های تهاجمی خطر عفونت و سایر عوارض جانبی جدی نیز وجود دارد.

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که درصد بالایی از جراحان پلاستیک درمورد زاویه‌سازی فک آموزش ندیده‌اند؛ بنابراین باید پیش از هرچیزی، متخصص کارآزموده‌ای را برای انجام عمل انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. روش جراحی تهاجمی معمولاً پرهزینه است؛ اما روش‌های غیرتهاجمی (تزریق فیلر و...) هزینه‌ی کمتری دارند.

بسیاری از افراد معمولاً به بیش از یک‌بار جراحی نیاز دارند و اگر از روش غیرتهاجمی استفاده می‌کنید، قطعاً به تزریق مجدد فیلرها احتیاج پیدا می‌کنید.

جراحی فک یا جراحی وی-لاین چیست؟

جراحی فک یا جراحی وی‌‌-لاین (V-line) که به آن ترمیم فک پایین نیز گفته می‌شود، برای باریکتر به نظر رسیدن خط فک و رفع ناهنجاری‌های آن استفاده می‌شود. در این جراحی، قسمت‌هایی از استخوان فک و چانه برداشته می‌شود تا فک بیمار به شکل نوک تیزتری که شبیه حرف «V» است، دیده شود.

در برخی جوامع و کشورها، فک و چانه V شکل را با زنانگی و زیبایی زنانه مرتبط می‌دانند. البته برخی مردان نیز به انجام این روش روی آورده‌اند؛ اما تعداد آن‌ها نسبت به زنان بسیار کمتر است. افرادی که به این روش علاقه‌مند هستند معمولاً زنان هستند و می‌خواهند فرم فک و چانه برجسته‌تری داشته باشند.

زن زیبا

اگر شما سیگاری نیستید و سبک زندگی پرتحرکی دارید و سابقه‌ی خون‌ریزی و بیماری‌های خودایمنی ندارید، کاندیدای ایده‌ئالی برای جراحی زاویه‌سازی فک به‌شمار می‌روید.

جراحی زاویه‌سازی فک نیز مانند هر نوع جراحی دیگری خطراتی دارد.

جراحی زاویه‌سازی فک چگونه به فک شکل V می‌دهد؟

جراحی فک، زوایای فک و چانه شما را اصلاح می‌کند. پزشک با برداشتن قسمت وسیع‌تر استخوان‌های فک پایین، به فک شما شکل مثلثی‌تری می‌دهد.

نوک چانه شما نیز به سمت پایین تراشیده می‌شود؛ بنابراین به‌طور کلی فک پایین شما به شکل حرف V درمی‌آید.

هنگامی که جراحی تمام شد و بهبودی کامل شد، این تغییرات در استخوان فک و چانه شما با هم ترکیب شده و به فک شما شکل کشیدهتری می‌دهد.

روش انجام جراحی زاویه‌سازی فک

قبل از جراحی، شما یک مشاوره گسترده درمورد نتایج و انتظارات خود با جراح متخصص خواهید داشت. جراح ممکن است بلافاصله قبل از رفتن به اتاق عمل برای تأیید مکان‌های جراحی، چهره شما را با یک نشانگر علامت‌گذاری کند.

در حین جراحی تحت بیهوشی عمومی خواهید بود تا دردی احساس نکنید. جراح شما این عمل را با ایجاد برش‌هایی در امتداد خط فک و روی چانه شما شروع می‌کند. آن‌ها فک شما را در زاویه تندتری قرار می‌دهند و استخوان فک پایین شما را می‌تراشند. ممکن است چانه شما را نیز بتراشند و فرم آن‌را تیز کنند.

برخی از افراد کاشت چانه (جنیوپلاستی) را به عنوان بخشی دیگر از این روش انتخاب می‌کنند؛ اما این همیشه ضروری نیست. این جراحی حدود ۱ الی ۲ ساعت طول می‌کشد. سپس جراح شما، برش‌ها را بخیه می‌زند و زخم‌های شما را پانسمان می‌کند.

پس از عمل، در حالی که از بیهوشی بیدار می‌شوید، به اتاق ریکاوری برده می‌شوید. ممکن است لازم باشد قبل از اینکه بتوانید به خانه بروید حداقل یک شب در بیمارستان بمانید و تا بهبودی خود را کامل می‌کنید، تحت نظر باشید.

کدام نواحی تحت درمان قرار می‌گیرند؟

جراحی زاویه‌سازی فک روی یک ناحیه‌ی خاص انجام می‌شود. این جراحی روی استخوان فک و چانه شما تأثیر می‌گذارد. همچنین ممکن است قسمت بالایی گردن شما را هدف قرار دهد؛ زیرا ممکن است برش‌هایی در آن ناحیه ایجاد شود تا به تراشیدن استخوان فک شما کمک کند.


خطرات و عوارض جانبی جراحی زاویه‌سازی فک

مانند هر جراحی دیگری، جراحی زاویه‌سازی فک نیز دارای خطرات و عوارض جانبی است. عوارض جانبی رایج این جراحی عبارتند از:

·         درد و کبودی

·         سردرد پس از بیهوشی عمومی

·         تورم و التهاب

·         خونریزی

·         ترمیم ناهموار یا عدم تقارن فک

·         آسیب عصبی که باعث بی‌حسی لب یا لبخند نامتقارن می‌شود

در مواردی نادر، جراحی زاویه‌سازی فک می‌تواند منجر به عفونت شود. اگر هریک از علائم زیر که علائم عفونت هستند را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

·         تب

·         حالت تهوع

·         سرگیجه

·         تخلیهی مواد سبز، زرد یا سیاه از زخم شما

بعد از جراحی زاویه‌سازی فک باید چه انتظاری داشته باشید؟

بهبودی پس از جراحی زاویه‌سازی فک چندین هفته طول می‌کشد. در ابتدا صورت شما متورم خواهد شد. ممکن است کمی درد و ناراحتی احساس کنید. پزشک شما ممکن است مسکن‌های ضد التهابی را برای مدیریت بهبودی تجویز کند.

برای اطمینان از بهبود صحیح زخم‌های ناشی از جراحی، باید از یک گردنبند طبی فشاری که اطراف چانه، فک و گردن را می‌پوشاند، استفاده کنید.

پس از حدود یک هفته، تورم کاهش می‌یابد و می‌توانید نگاهی کلی به وضعیت صورت خود داشته باشید و نتایج اولیه را ببینید. توجه داشته باشید تا زمانی که بهبودی کامل نشود، نمی‌توانید به‌طور کامل ببینید خط فک و چانه جدید شما چگونه است. بهبودی کامل چیزی در حدود ۳ هفته طول می‌کشد.

نتایج حاصل از این روش دائمی هستند. توجه داشته باشید که پس از جراحی به‌صورت خودسرانه فعالیت‌های قبلی خود را انجام ندهید. شما باید ابتدا با پزشک خود درمورد نتایج جراحی صحبت کنید و وی پس از بررسی وضعیت کلی شما، به شما درمورد ازسرگیری فعالیت‌ها کمک می‌کند و بایدها و نبایدها را به شما خواهد گفت.


آماده شدن برای جراحی زاویه‌سازی فک

ممکن است که لازم باشد از حدود ۲ هفته قبل از جراحی زاویه‌سازی فک از مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون خودداری کنید. اگر سیگار می‌کشید، به شما توصیه می‌شود که سیگار را ترک کنید؛ زیرا می‌تواند بهبودی را به تأخیر انداخته و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

پزشک به شما دستور می‌دهد که از ۴۸ ساعت قبل از جراحی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنید. پزشک مدت‌ها قبل از عمل جراحی، یک‌سری دستورات دیگر را به شما می‌دهد که لازم است آن‌ها را انجام دهید. این دستورات از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهند بود.

هزینه جراحی زاویه‌سازی فک

جراحی زاویه‌سازی فک یک جراحی انتخابی محسوب می‌شود. این یعنی اگر می‌خواهید این جراحی را به قصد زیبایی (نه درمانی) انجام دهید، بیمه هزینه‌های آن‌را پوشش نمی‌دهد و باید تمام مبلغ را به‌صورت آزاد پرداخت کنید.

هزینه‌های این جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن تعیین کرد. هزینه‌های دقیق عمل شما به عوامل زیر بستگی دارد:

·         دستمزد متخصص بیهوشی

·         سطح تجربه‌ی متخصص شما

·         دارو‌های تجویزی برای کمک به بهبودی

·         هزینه ارتودنسی قبل و بعد از عمل جراحی

·         هزینه تصویر برداری قبل از عمل

·         هزینه‌های تجهیزات مربوط به جراحی فک

·         هزینه‌های بیمارستان

زمان بهبودی نیز می‌تواند بر هزینه‌های این جراحی اضافه کند؛ زیرا شاید لازم باشد که زمان بیشتری را در بیمارستان بمانید. بهبودی اولیه ۷ الی ۱۰ روز طول می‌کشد و پس از آن می‌توانید به سر کار بازگردید و بیشتر فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

روش‌های غیرتهاجمی جراحی صورت

اگر با جراحی راحت نیستید؛ اما علاقه دارید چانه، فک و گردن خود را باریک‌تر کنید یا پزشک شما تشخیص دهد که کاندیدای مناسبی برای جراحی نیستید، باید به سراغ روش‌های غیرتهاجمی بروید. روش‌های غیرتهاجمی زاویه‌سازی فک عبارتند از:

·         فیلرهای پوستی برای نرم کردن موقت خط فک پهن

·         تزریق بوتاکس برای برجسته‌تر به نظر رسیدن فک و چانه

·         تزریق بوتاکس در گوشه‌های فک برای تضعیف عضله ماستر و لاغری صورت

·         لیفت با نخ بدون انجام جراحی برای عقب کشیدن پوست در ناحیه فک و چانه

·         کول اسکالپتینگ برای محو کردن چربی از ناحیه چانه و فک و ایجاد ظاهری باریک‌تر

این روش‌ها نسبت به جراحی، کمتر تهاجمی هستند؛ اما تحت پوشش بیمه نیستند و ممکن است گران باشند.

نتایج روش‌های غیرتهاجمی به اندازه جراحی قابل توجه نیست و هر نتیجه‌ای هم موقتی است.


درست مانند سایر ویژگی‌های صورت ما، چانه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند. از نظر زیبایی، بیشتر افراد برای داشتن تعادل بهتر با گونه‌ها و بینی، ظاهر یک فک و چانه‌ی کاملاً برجسته را ترجیح می‌دهند. در مقابل، چانه کوچک یا فرورفته می‌تواند بینی یا سایر ویژگی‌های صورت فرد را بزرگ‌تر نشان دهد. اگر از ظاهر فک خود خسته شده‌اید و فکر می‌کنید که به زیبایی شما آسیب رسانده‌، می‌توانید از روش‌های غیرتهاجمی استفاده کنید که نتایج موقت دارند.

به‌طور کلی، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که افراد برای زاویه‌سازی فک از روش جراحی استفاده کنند؛ اما ممکن است برخی افراد به این روش تهاجمی علاقه‌ای نداشته باشند یا بنابر هر دلیلی نتوانند جراحی را انجام دهند. در این شرایط، فیلرهای پوستی یک روش عالی برای بهبود خط فک بدون ایجاد برش‌های جراحی هستند. اگر برای اولین‌بار است که می‌خواهید زاویه‌سازی فک را انجام دهید، قطعاً درمورد انجام آن مردد خواهید بود. فیلرهای پوستی نتیجه‌ی موقتی دارند؛ بنابراین اگر از نتیجه‌ی کار راضی نباشید، امکان بازگشت به حالت اول وجود دارد و این درحالی است که روش جراحی، بدون بازگشت است.

چه افرادی برای استفاده از فیلرها مناسب هستند؟

افرادی که درمورد تغییر خط فک و چانه‌ی خود مردد هستند؛ اما همچنان می‌خواهند که آن‌را انجام دهند، می‌توانند از فیلرهای پوستی استفاده کنند. این فیلرها، می‌توانند خطوط فک و چانه‌ را به شکل V درآورده و آن‌ها را برجسته‌تر کنند. اگرچه نتیجه‌ی نهایی حاصل از تزریق این فیلرها به اندازه‌ی روش جراحی چشمگیر نیست؛ اما نتیجه‌ای که ارائه می‌دهد می‌تواند به صورت بیمار ظاهری جذاب بخشیده و به او کمک کند تا درمورد انجام روش جراحی در آینده تصمیم بگیرد.

برای این‌که ببینید آیا کاندیدای مناسبی برای تزریق فیلرهای پوستی هستید یا خیر، باید پیش از هرچیزی با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که می‌خواهند از فیلرهای پوستی برای زاویه‌سازی فک استفاده کنند، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و در حال‌ حاضر باردار یا شیرده نباشند. پزشک شما ممکن است درمورد سابقه‌ی پزشکی و مصرف دارو سؤالاتی از شما بپرسد. لطفاً درمورد هرگونه حساسیتی که ممکن است داشته باشید به پزشک اطلاع دهید تا او بتواند تأیید کند که شما هیچ‌گونه واکنش آلرژیک نامطلوبی نخواهید داشت. پس از انجام این‌کار، می‌توانید فرآیند تزریق فیلرهای پوستی به‌منظور زاویه‌سازی فک را انجام دهید.

برخی از مزایای استفاده ازفیلرهای پوستی برای زاویه‌سازی فک عبارتند از:

·         نتایج کار را خیلی سریع مشاهده می‌کنید

·         نیازی به جراحی یا بستری نیست

·         نیازی به بیهوشی نیست

·         برای اکثر مردم ایمن و مؤثر است

·         عوارض جانبی آن خودبه‌خود از بین ‌می‌روند

کدام فیلرها برای زاویه‌سازی فک مناسب هستند؟

فک برجسته و چانه‌ی باریک، صورت را خوش‌فرم کرده و تقارن مناسبی را ایجاد می‌کند. فیلرهای پوستی گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی هستند که می‌توانند خطوط پایین صورت را تغییر شکل داده و آن‌ها را برجسته کرده و پوست افتاده را سفت‌تر کنند.

نمی‌توان نوع خاصی از فیلرهای پوستی را برای همه پیشنهاد کرد؛ زیرا وظیفه‌ی انجام این‌کار برعهده‌ی متخصص بوده و او باید از ترکیب منحصربه‌فردی از فیلرها برای رسیدن به اثر مطلوب استفاده کند. محصولات زیادی در بازار هستند که می‌توانند از ۹ ماه تا یک سال ماندگاری داشته باشند.

فیلر فک

روش انجام زاویه‌سازی فک با روش غیرتهاجمی

زاویه‌سازی فک به کمک فیلرهای پوستی، یک روش غیرتهاجمی است که به بستری شدن در بیمارستان نیازی نداشته و متخصص می‌تواند آن‌را در مطب خود انجام دهد.

فرآیند این‌کار با بی‌حسی موضعی شروع می‌شود. متخصص در محل‌های تزریق از کرم بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند تا شما در طول انجام کار دردی را احساس نکنید. فیلرهای پوستی را می‌توان ظرف ۱۵ دقیقه به نواحی مورد نظر تزریق کرد و بیمار پس از آن می‌تواند به خانه برگردد. در شرایط خاص، ممکن است افراد به یک یا چند درمان با فاصله چهار هفته بین هر جلسه نیاز داشته باشند و این امر به نتیجه‌ی کار بستگی دارد. با استفاده از این روش می‌توانید نتایج را فوراً مشاهده کنید و این در حالی است که مشاهده‌ی نتایج حاصل از جراحی، چندین هفته طول می‌کشد.

بهبودی پس از تزریق فیلرهای پوستی برای زاویه‌سازی فک

تزریق فیلرهای پوستی دوران نقاهت ندارد و افراد می‌توانند خیلی سریع به خانه برگردند؛ اما به‌طور کلی، هفته‌ی اول پس از درمان اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر شما بتوانید مراقبت‌های پس از درمان را به‌خوبی انجام دهید، بهترین نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

تورم، کبودی و بی‌حسی همگی از عوارض جانبی رایج درمان‌های تزریقی هستند؛ اما نباید بیش از چند روز طول بکشند. پزشک متخصص می‌تواند نکات و توصیه‌هایی را درباره نحوه کنترل این اثرات، مانند دارو‌های مسکن بدون نسخه، به شما ارائه دهد. همچنین لازم است که شب اول پس از درمان، درحالی‌که سر شما کمی بالاتر از بدن است بخوابید تا تورم صورت کاهش یابد. اگر متوجه علائم غیرعادی، از جمله ضعف عضلات صورت یا مشکل در بلع غذا شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.