فیلر در پوست چگونه عمل می‌کند؟

فیلرهای پوستی، موادی تزریقی برای بازیابی زیبایی پوست و رفع چین‌وچروک‌های آن هستند. انواع مختلفی از فیلرها در بازار وجود دارند که کاربردهای مختلفی نیز دارند.

فیلر‌های صورت برای بازگردانی زیبایی صورت استفاده می‌شوند و به پوست تزریق می‌شوند. آن‌ها برای کاهش ظاهر چین‌وچروک‌های ناخواسته، ایجاد کانتور و ایجاد حجم و احیای پوست طراحی شده‌اند. نوع خاصی از فیلر‌های پوستی بر پایه‌ی هیالورونیک اسید هستند. هیالورونیک اسید ماده‌ای است که به‌طور طبیعی در بدن شما وجود دارد.

هیالورونیک اسید یک مولکول قندی است که به‌طور طبیعی تقریباً در تمام موجودات زنده وجود دارد. آب را در خود حفظ می‌کند و می‌تواند به‌عنوان روان‌کننده و ضربه‌گیر در قسمت‌های متحرک بدن مانند مفاصل عمل کند. هیالورونیک اسید همچنین برای انتقال مواد مغذی و تنظیم تعادل آب در پوست مهم است.

تزریق فیلر پوستی یک راه آسان برای کاهش عمق چین‌وچروک، صاف کردن پوست و ایجاد ظاهری جوان‌تر است. نتیجهی یک درمان را می‌توان فوراً مشاهده کرد و این روش درمانی می‌تواند بین ۶ الی ۹ ماه ماندگاری داشته باشد. تزریق فیلر پوستی می‌تواند نتیجه‌ای طبیعی به همراه داشته باشد و کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که شما فیلر تزریق کرده‌اید. فیلرهای پوستی به شما این امکان را می‌دهند تا با افزایش سن، ظاهر پوست خود را همچنان حفظ کنید.

از فیلرهای پوستی می‌توان برای صاف کردن خطوط و چین‌وچروک‌های صورت، ایجاد لب‌های حجیم‌تر و شکل دادن خطوط صورت مانند گونه‌ها و چانه و احیای پوست استفاده کرد.

برخی از مناطقی که می‌توان به کمک فیلرهای پوستی آن‌ها را درمان کرد عبارتند از:

·         خطوط بینی به دهان (چین‌های بینی)

·         بین ابرو‌ها (خطوط گلابلا)

·         لب‌ها (افزایش حجم و شکل)

عملکرد فیلر در پوست چگونه است؟

ساختار پوست توسط ماتریکس خارج سلولی (شبکه برون‌یاخته‌ای) یا به اختصار ECM حمایت و حفظ می‌شود. این ساختارها که همانند فنر موجود در تشک عمل می‌کنند، خاصیت ارتجاعی و قدرت کشسانی به پوست می‌بخشند.

پیری طبیعی و پیری در اثر آسیب نوری، فرآیندهای مزمنی هستند که به‌تدریج پیشرفت می‌کنند. ماتریکس خارج سلولی بیش از ۷۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد و مرکز ترمیم و بازسازی پوست به‌شمار می‌رود. به همین دلیل، ECM نخستین ناحیه‌ای است که آسیب‌های نوری در آن مشهود هستند. تخریب ECM، با تکه‌تکه شدن پروتئین‌ها رخ می‌دهد و به این ترتیب، سیگنال‌های بین‌سلولی ازدست می‌روند و این روی ماتریکس خارج سلولی و اجزای آن تأثیر مخربی می‌گذارد.

تجمع تکه‌های کلاژن، آگلوتیناسیون‌های الاستین آمورف و اتصالات غیرطبیعی بین تکه‌های کلاژن، مانع از ترمیم و بازسازی ECM می‌شوند و این منجر به ایجاد پوستی چروکیده و غیرارتجاعی خواهد شد. ECM یک مجموعه‌ی ساختاری است که بیشتر آن از پروتئین‌ها و ساختارهای نواری ساخته شده توسط فیبروبلاست‌ها تشکیل شده است.

بافت پوست

کلاژن عمده‌ترین ترکیب موجود در ECM است که مسئول حفظ یکپارچگی ساختار پوست است. شبکه‌ی کلاژن، به وسیله‌ی فیبروبلاست‌هایی تشکیل شده است که همانند فنر عمل کرده و ساختار کلاژن را با توجه به فشار یا کشش وارد شده، تنظیم می‌کنند.

تخریب این فیبروبلاست‌ها باعث می‌شود که یکپارچی بافت کلاژن و در نتیجه یکپارچگی بافت پوست ازبین برود و تضعیف ساختاری با سرعت بیشتری انجام شود. وقتی که این اتفاق رخ می‌دهد، پوست دچار فرورفتگی خواهد شد.

برای رفع این مشکل، می‌توان از فیلرهای پوستی استفاده کرد. فیلرهای پوستی مستقیماً به لایه‌ی زیرین پوست تزریق می‌شوند و می‌توان نتیجه‌ی این تزریق را خیلی سریع مشاهده کرد. فیلرهای پلی‌متیل‌متاکریلات یا به اختصار PMMA، یکی از انواع فیلرهایی هستند که بر پایه‌ی کلاژن هستند. این فیلرها می‌توانند کلاژن تخریب شده را بازسازی کنند. این فیلر، یک ماده‌ی مصنوعی و زیست‌تخریب‌پذیر است که از گذشته تا به امروز توسط متخصصان مورد استفاده قرار گرفته است. در این نوع از فیلرهای پوستی، پلی‌متیل‌متاکریلات به‌شکل یک «میکروسفر» یا یک توپ کوچک است که به‌طور نامحدود زیر پوست باقی می‌ماند تا از ساختار پوست حمایت کند. همان‌طوری که گفته شد، این فیلرهای پوستی از نوع کلاژن هستند و می‌توانند به بازسازی کلاژن ازدست رفته کمک کنند.

این میکروسفرها می‌توانند علاوه بر حمایت از ساختار پوست، باعث افزایش فعالیت فیبروبلاست‌ها و تحریک ساخت کلاژن شوند. با گذشت زمان، این شبکه‌های کلاژنی بازسازی شده، ارتباطات میان ساختار کلاژنی و فیبروبلاست‌های زیر پوست را تقویت می‌کنند و خودشان می‌توانند ساختار پوست را حمایت کنند. به این ترتیب، میکروسفرهای حامل ژل رفته‌رفته ازبین می‌روند و سلول‌های ذره‌خوار به بافت زیرین پوست نفوذ کرده و به آرامی محیط را از حاملین ژل پاکسازی می‌کنند.

این فیلرها می‌توانند شبکه‌ی فیبروبلاست را بازسازی کرده و باعث تقویت خاصیت ارتجاعی پوست شوند. اگر می‌خواهید ببینید پوست شما خاصیت ارتجاعی دارد یا خیر، یک ناحیه از پوست بالای دست خود را بکشید و رها کنید، اگر سریع به حالت اول بازگشت، یعنی پوست شما هنوز خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده است.

برخی دیگر از انواع فیلرها وجود دارند که بر پایه‌ی هیالورونیک اسید هستند و باعث احیای پوست و افزایش حجم آن می‌شوند. این فیلرها نیز همانند فیلرهای PMMA به لایه‌ی زیرین پوست تزریق می‌شوند و می‌توانند فوراً چین‌وچروک‌ها را کاهش داده و حجم پوست را افزایش دهند. این فیلرها می‌توانند ظاهری نرم به پوست داده و باعث درخشندگی پوست شوند. این فیلرها به شکل ژل‌های تزریقی بسیار نرم هستند که از هیالورونیک اسید غیرحیوانی تشکیل شده‌اند و کاملاً با بافت پوست سازگار هستند. اگرچه ماندگاری این نوع از فیلرها نسبتاً زیاد است؛ اما آن‌ها دائمی نیستند.