بوتاکس یا فیلر؛ کدام یک بهتر است؟

پوست ما همیشه نمی‌تواند با بالا رفتن سن، بافت محکم خود را حفظ کند و همین موضوع منجر به ایجاد چین‌وچروک و خطوط ریزی می‌شود که باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس خود را از دست دهیم.

خوشبختانه، بوتاکس و فیلر‌های پوستی به‌عنوان دو روش غیرتهاجمی پیشرو در زیباسازی پوست، می‌توانند به بازگرداندن اعتمادبه‌نفس شما کمک کنند.

فواید فیلر‌های پوستی

در عرصه زیبایی پوست، فیلر‌های صورت نسبت به بوتاکس کمی جدیدتر هستند؛ اما با طیف وسیعی از محصولات و کاربرد‌ها، تازگی خود را جبران می‌کنند. فیلر‌های پوستی نام‌های زیادی دارند و برای درمان چین‌وچروک‌های فراتر از صورت هم مفید هستند. برخی از فیلر‌های پوستی برای کاهش ظاهر چین‌وچروک روی دست یا حتی جای زخم نیز تأیید شده‌اند.

ناحیه‌های اصلی بدن که بیشتر فیلر‌های پوستی روی آن‌ها تمرکز می‌کنند شامل گونه‌ها، اطراف دهان، لب‌ها و زیر چشم‌ها است. فیلر‌های پوستی با استفاده از مواد تزریقی مانند هیالورونیک اسید یا کلسیم هیدروکسی‌آپاتیت، به پر شدن فیزیکی چین‌وچروک‌ها و خطوط ظریف کمک می‌کنند. فیلر‌های مبتنی بر هیالورونیک اسید، نوعی مکمل برای هیالورونیک اسید طبیعی پوست به‌شمار می‌روند و به سلول‌های پوست در حفظ رطوبت کمک می‌کنند. سایر فیلر‌ها، مانند کلسیم هیدروکسی‌آپاتیت، ریزدانه‌هایی مصنوعی هستند که در یک محلول معلق هستند.

فیلر‌های پوستی به‌خوبی کار می‌کنند و میلیون‌ها نفر که از نتایج آن‌ها راضی هستند، این موضوع را تأیید می‌کنند. این‌که چه فیلری برای شما مناسب است به عوامل زیادی از جمله سن شما و نواحی چین‌وچروک‌دار بستگی دارد. به احتمال زیاد فیلرها می‌توانند نیازهای شما را برطرف کنند؛ اما آیا آن‌ها بهترین گزینه برای شما هستند؟

فیلر‌های پوستی چقدر مؤثر هستند؟

فیلر‌های پوستی به‌عنوان درمان‌های مؤثر در نظر گرفته می‌شوند و نسبت به بوتاکس، نتایج ماندگارتری دارند؛ هرچند که این تفاوت ماندگاری چندان زیاد نیست. بااین‌حال، نتیجه‌ای که از تزریق فیلرها می‌گیرید، به نوع فیلری بستگی دارد که استفاده می‌کنید.

چشم

فواید بوتاکس

بوتاکس دهه‌ها است که به‌عنوان یک روش درمانی برای کاهش چین‌وچروک مورد استفاده قرار گرفته است و همواره در بازار وجود داشته است و محبوبیت خود را مدیون میزان اثربخشی و ایمنی خود است.

بوتاکس از پروتئین مشتق شده از سم بوتولینوم برای مهار تکانه‌های عصبی در عضلات صورت استفاده می‌کند. البته نیازی نیست که از کلمه‌ی سم وحشت داشته باشید. اگرچه بوتاکس شامل یک نوروتوکسین است؛ اما این سم در دوز‌های کوچک و کنترل شده است و زمانی که توسط متخصص پوست تجویز و تزریق شود، فوق‌العاده ایمن است.

مهار تکانه‌های عضلات چه ارتباطی به رفع چین‌وچروک‌ها دارد؟ نوع خاصی از چین‌وچروک که بوتاکس برای درمان آن طراحی شده است، با نام «چین‌وچروک» پویا شناخته می‌شوند. این‌ها چین‌وچروک‌هایی هستند که روی پوست روی ماهیچه‌هایی که به‌طور منظم در حال حرکت هستند ایجاد می‌شوند. چین‌وچروک‌های پویای صورت شامل پنجه کلاغی، خطوط اخم و خطوط گلابلار است.

چه چیزی بوتاکس را به یک روش درمانی شگفت‌انگیز ضد پیری و کاهنده‌ی چین‌وچروک تبدیل می‌کند؟ همه‌چیز به این بستگی دارد که درمان بوتاکس چقدر سریع، آسان و مؤثر است. اگرچه بوتاکس نمی‌تواند تمام چین‌وچروک‌های صورت یا هر چین‌وچروک روی بدن را درمان کند؛ اما آن‌چه را که می‌تواند درمان کند شاید رایج‌ترین انواع چین‌وچروک باشد. این باعث می‌شود که بوتاکس بسیار مورد توجه قرار گیرد و به دلیل کارایی و ایمنی بالایی که دارد، روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

بوتاکس چقدر مؤثر است؟

به گفته‌ی آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAOS)، تزریق بوتاکس برای اکثر افراد نتیجه می‌دهد. احتمالاً در عرض یک هفته پس از تزریق، نتایج قابل توجه آن‌را خواهید دید. عوارض جانبی بوتاکس بسیار کم است و اکثر آن‌ها پس از مدت کوتاهی از بین ‌می‌روند. اگر شرایط خاصی دارید که از اثربخشی بوتاکس جلوگیری می‌کند، ممکن است متوجه اثرات کامل بوتاکس نشوید. شما باید از قبل درمورد تمام این خطرات احتمالی با پزشک متخصص زیبایی صحبت کنید.

هنگامی که بوتاکس را تزریق کردید می‌توانید بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان، به خانه برگردید. اثرات بوتاکس ۳ تا ۴ ماه ماندگاری دارند و اگر قصد دارید که نتایج را حفظ کنید، به تزریق مجدد نیاز خواهید داشت.

عوارض جانبی بوتاکس و فیلرهای پوستی

مانند سایر روش‌های درمانی پزشکی، هم بوتاکس و هم فیلر‌های پوستی می‌توانند با خطر عوارض جانبی همراه باشند. همچنین لازم است که در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص، با پزشک خود صحبت کنید و تمام خطرات زیر را به‌طور کامل بسنجید.

فیلر پیشانی

خطرات و عوارض بوتاکس

بنابر گفته‌های آکادمی چشم پزشکی آمریکا، بوتاکس فقط برای افراد سالم توصیه می‌شود تا خطر بروز عوارض جانبی کاهش یابد.

عوارض جانبی احتمالی بوتاکس عبارتند از:

·         کبودی در محل تزریق

·         افتادگی پلک که رفع آن ممکن است چند هفته طول بکشد

·         قرمزی و سوزش چشم

·         سردرد

مصرف قطره‌های چشمی قبل از تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش احتمال برخی عوارض جانبی کمک کند. همچنین برای جلوگیری از کبودی، باید از چند روز قبل از انجام تزریق، از مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون خودداری کنید.

بوتاکس توصیه نمی‌شود اگر:

·         باردار یا شیرده هستید

·         عضلات صورت ضعیفی دارید

·         در حال حاضر مشکلات پوستی مانند پوست ضخیم یا زخم‌های عمیق دارید

·         به مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا نوع دیگری از بیماری عصبی عضلانی مبتلا هستید

خطرات و عوارض جانبی فیلر‌های پوستی

احتمال بروز خطرات و عوارض جانبی فیلر‌های پوستی نسبت به بوتاکس بیشتر است. عوارض جانبی شدید، نادر هستند و عوارض جانبی متوسط ​​معمولاً در عرض دو هفته از بین ‌می‌روند. بااین‌حال، اثرات نامطلوب جدی به استفاده از سرنگ تزریق غیراستاندارد (تنظیم نشده برای فیلر پوستی) مربوط می‌شوند. سعی کنید که از فیلرهای پوستی استاندارد و شناخته شده که تأییدیه‌ی FDA و CE دارند استفاده کنید.

برخی از عوارض جانبی فیلرهای پوستی عبارتند از:

·         واکنش آلرژیک

·         کبودی

·         عفونت

·         خارش

·         بی‌حسی

·         سرخی

·         ایجاد زخم‌ در اطراف محل تزریق

در موارد شدید، ممکن است که تورم طولانی مدت صورت رخ دهد. کمپرس یخ می‌تواند به کاهش بی‌حسی و تورم موقت کمک کند. برای کاهش خطر این عارضه جانبی و سایر عوارض، قبل از تزریق فیلر پوستی (درصورتی‌که برای شما فیلر خاصی توصیه شده است) آزمایش آلرژی انجام دهید.

سرنگ هیالورونیک اسید

فیلر‌های پوستی برای افرادی که سیگار می‌کشند ممنوع هستند. همانند تزریق بوتاکس، اگر از سلامت کلی برخوردار باشید، بهترین نتایج را خواهید گرفت و کمترین عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد.

هزینه، میزان دسترسی و روش انجام

هم بوتاکس و هم فیلر‌های پوستی به‌طور گسترده در بازار در دسترس هستند. فرآیند تزریق آن‌ها بسیار ساده بوده و در مطب پزشک انجام می‌شود؛ اما شما نباید اجازه دهید که سادگی تزریق شما را گول بزند. شما برای تزریق این مواد حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و از انجام تزریق در سالن‌های زیبایی جداً خودداری کنید.

توجه داشته باشید که بیمه هزینه‌ی این روش‌های درمانی را پوشش نمی‌دهد.

بوتاکس

تزریق بوتاکس توسط پزشک متخصص زیبایی در نواحی مورد نیاز صورت شما انجام می‌شود. اکثر متخصصان پوست و چشم، می‌توانند بوتاکس را تزریق کنند. یکی از مزایای بوتاکس این است که تزریق آن ساده بوده و به جراحی نیازی ندارد و نتیجه‌ی آن ظرف چند ساعت مشخص می‌شود.

بوتاکس نسبت به فیلرهای پوستی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ اما از آن‌جایی که ماندگاری کمتری دارد، برای حفظ نتایج آن به تزریق‌های بیشتری نسبت به فیلرها نیاز خواهید داشت.

فیلر‌های پوستی

فیلر‌های پوستی معمولاً توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک تجویز و تزریق می‌شوند؛ اما ممکن است سایر پزشکان نیز بتوانند آن‌را تزریق کنند. بااین‌حال، همیشه بهترین گزینه مراجعه به پزشک متخصص است.

هزینه فیلر‌های پوستی به نوع فیلری که استفاده می‌کنید و همچنین به تعداد تزریق‌های مورد نیاز شما بستگی دارد.

بوتاکس یا فیلر؛ کدام یک بهتر است؟

حالا به سؤال اصلی مطلب رسیده‌ایم و پاسخ کمی پیچیده است. وقتی صحبت از این می‌شود که کدام درمان برای چین‌وچروک بهتر است، بوتاکس و فیلر‌های پوستی هر دو می‌توانند بهترین گزینه باشند. مانند بسیاری از درمان‌های زیبایی، هیچ محصولی نمی‌تواند تمام مشکلات شما را حل کند. اگر اینطور بود، فقط یک محصول در بازار وجود داشت و خبری از محصولات دیگر نبود. بوتاکس و فیلر‌های پوستی هر دو برای شرایطی که به‌طور خاص تأیید شده‌اند و می‌توان آن‌ها را به کمک تزریق درمان کرد، کار می‌کنند.

فیلر ابرو

به‌طور کلی برای چین‌وچروک‌های استاتیک (غیر عضلانی)، فیلر‌های پوستی گزینه بهتری هستند؛ زیرا بوتاکس نمی‌تواند برای رفع این چین‌وچروک‌ها کار خاصی انجام دهد. بوتاکس را باید به عضله‌های پویا تزریق کرد؛ زیرا بدون حرکت مکرر عضلات، خطوط اخم و پنجه کلاغی رفته‌رفته محو می‌شوند و در آن‌سوی قضیه، نمی‌توان بوتاکس را به لب‌ها تزریق کرد تا آن‌ها را حجیم کند.

فیلر‌های پوستی نتایج بلندمدت‌تری نسبت به بوتاکس دارند؛ اما تزریق فیلرها عوارض جانبی بیشتری نسبت به تزریق بوتاکس دارد، هرچند که عوارض جانبی بسیار نادر هستند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که بوتاکس و فیلر‌های پوستی مشکلات متفاوتی را درمان می‌کنند و معمولاً در نواحی مختلف صورت استفاده می‌شوند. همچنین ممکن است از آن‌ها به‌عنوان درمان‌های مکمل برای دستیابی به نتایج دلخواه شما استفاده شوند.

احتمالاً همین حالا هم پاسخ سؤال را متوجه شده‌اید: هیچ‌کدام از روش‌های گفته شده (بوتاکس و فیلر) نمی‌توانند تمامی چین‌وچروک‌ها را رفع کنند و از هر کدام باید در جای مشخصی استفاده کرد.

پزشک متخصص، از توانایی این دو محصول آگاه است و بهتر است که وی تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهترین است.

نتایج فیلر‌ها و بوتاکس فقط موقتی هستند؛ اما خیلی سریع می‌توانید نتیجه را ببینید و می‌توانند برای چندین ماه باقی بمانند. فرقی نمی‌کند که از کدام روش استفاده می‌کنید؛ زیرا پزشک به شما یک برنامه‌ی نگهداری می‌دهد که می‌توان بر اساس آن، از بروز چین‌وچروک جلوگیری کرد.