ماندگاری فیلرهای پوستی چقدر است؟ آیا دائمی هستند؟

فیلرهای پوستی، روش غیرتهاجمی برای رفع چین‌وچروک صورت و بازیابی زیبایی پوست به‌شمار می‌روند که روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند.

در سال ۲۰۲۰، در ایالات متحده بیش از ۱۳ میلیون نفر از روش‌های غیرتهاجمی برای زیباسازی پوست استفاده کردند که بوتاکس و فیلرهای پوستی در صدر روش‌های محبوب زیباسازی پوست بودند. تزریق فیلر‌های پوستی شامل تزریق یک محصول (به‌طور معمول هیالورونیک اسید) به صورت برای بازسازی یا تقویت ویژگی‌های صورت است.

با افزایش سن، افراد به آرامی حجم صورت خود را ازدست می‌دهند. در کودکی، صورت افراد ظاهری شبیه هلو دارد و این حجم صورت معمولاً تا دوران نوجوانی و جوانی نیز باقی می‌ماند. بااین‌حال، با افزایش سن، حجم ساختار استخوانی و همچنین قسمت‌های چربی صورت ازدست می‌رود. فیلر‌های پوستی به پزشک شما این امکان را می‌دهند که مستقیماً این حجم ازدست رفته را با محصولی که می‌تواند ساختار صورت را مجدداً بازیابی کند و حجم صورت شما را بازگرداند، برطرف کنند.

محصولات مختلف برای مکان‌های مختلف صورت

با افزایش محبوبیت این روش‌ها، تعداد محصولات موجود برای تزریق نیز افزایش می‌یابد. هریک از این محصولات از نظر غلظت و کیفیت خاص خود با یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل است که انتخاب یک پزشک متخصص که در تزریق فیلرها مهارت زیادی دارد و می‌تواند از تکنیک‌های تزریقاتی مختلف استفاده کند، اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

جوانسازی صورت به کمک روش‌های غیرتهاجمی واقعاً یک هنر است و جراحان پلاستیک برای دستیابی به ظاهر دلخواه شما، از انواع مختلف محصولات و تکنیک‌های تزریق استفاده می‌کنند. ممکن است که پزشک شما برای بازیابی ساختار ازدست رفته و همچنین افزایش حجم در برخی نواحی مانند گونه‌ها، پیشانی و شقیقه‌ها، از محصولاتی با غلظت بالا استفاده کند تا بیشترین پشتیبانی را برای بافت پوست شما فراهم کند. تزریق محصولات غلیظ، به عمق پوست و نزدیک استخوان خواهد بود تا بیشترین تأثیر را داشته باشند.

میانسالی فیلر

مزایای تزریق‌های عمیق‌تر این است که معمولاً درد کمتری دارند، کبودی کمتری ایجاد می‌کنند و نسبت به سایر انواع تزریق‌ها ماندگاری بیشتری دارند. تزریق عمیق ممکن است تا ۱۲ ماه ماندگاری داشته باشد و محصولات جدیدتری که به بازار عرضه شده‌اند، می‌توانند تا دو سال ماندگاری داشته باشند. اگر برای اولین‌بار می‌خواهید از فیلرهای پوستی استفاده کنید، بهتر است به سراغ محصولاتی با ماندگاری متوسط بروید؛ زیرا ممکن است از نتیجه‌ی کار رضایت کافی نداشته باشید. اگر از نتیجه‌ی کار راضی بودید، می‌توانید در تزریق‌های بعدی از محصولات با ماندگاری بالا استفاده کنید.

پزشک شما ممکن است برای ازبین بردن خطوط و چین‌وچروک‌های نزدیک به سطح پوست، از محصول رقیق‌تری استفاده کند. ممکن است این محصولات سریعتر متابولیزه شوند و ۶ الی ۱۲ ماه ماندگاری داشته باشند. برای مثال، در نواحی خاصی از صورت که حرکت بیشتری دارند، مانند لب‌ها، حرکت مداوم ماهیچه‌ها باعث می‌شود که فیلرها با سرعت بیشتری حل شوند؛ بنابراین فیلر‌ها در این نواحی فعال‌تر سریع‌تر از بین ‌می‌روند و ماندگاری کمتری خواهند داشت.

چه قسمت‌هایی از صورت را می‌توان با فیلر درمان کرد؟

فیلر‌ها را می‌توان در تمام صورت و برای درمان نواحی مختلف استفاده کرد؛ اما بهتر است که پزشک در برخی نواحی پرتحرک، از بوتاکس استفاده کند. در قسمت فوقانی صورت، می‌توان از فیلر‌ها در محل دایره تیره زیر چشم برای بازگرداندن حجم و کاهش ظاهر سیاهی و ظاهر خسته استفاده کرد. برای بهبود ظاهر چین‌وچروک‌های پایین چشم و بازگرداندن ظاهر جوان گونه، پزشکان معمولاً به گونه‌ها و استخوان گونه‌ها حجم می‌دهند.

از فیلر‌های پوستی می‌توان برای رفع چین‌وچروک‌های عمیق‌تر قسمت پایین‌تر صورت و اطراف دهان و فک نیز استفاده کرد.

پوست برخی از بیماران هنوز حجم جوانی خود را حفظ کرده است؛ اما آن‌ها از فیلر‌های پوستی برای تقویت برخی ویژگی‌های ظاهری خود استفاده می‌کنند. رایج‌ترین ناحیه‌ای که با حجم دهی درمان می‌شود لب‌ها هستند. انواع مختلفی از فیلرها وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای رفع مشکلات نواحی مختلف صورت استفاده کرد.

می‌توان از فیلرهای پوستی برای رینوپلاستی مایع هم استفاده کرد. رینوپلاستی مایع، روشی غیرتهاجمی است که برای بهبود ظاهر و هماهنگی بینی با آناتومی صورت استفاده می‌شود. از فیلر‌های عمیق می‌توان برای کانتور کردن صورت استفاده کرد و یک خط فک، چانه یا گونه برجسته‌تر ایجاد کرد تا ساختار بیشتری ایجاد کند و شکل صورت را بهبود ببخشد.

از فیلر‌های پوستی چه انتظاری باید داشته باشید؟

روش‌های غیرتهاجمی مانند فیلر‌ها جذاب و محبوب هستند؛ زیرا سریع هستند و دوران نقاهت آن‌ها اندک است یا اصلاً دوران نقاهت ندارند. کل فرآیند تزریق فیلر کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. پس از تزریق، توصیه می‌شود که بیماران به مدت ۲۴ ساعت از ورزش خودداری کنند و بقیه روز را در حالت ایستاده قرار بگیرند و از خوابیدن اجتناب کرده و سر خود را روبه پایین نگیرند.

مزیت دیگر فیلر‌ها این است که نتایج آن‌ها فوری است. شما می‌توانید بلافاصله پس از تزریق، نتایج کار را مشاهده کنید.

زن فیلر پیشانی

اگر نتایج را دوست نداشته باشید چه می‌شود؟

اکثر بیماران از نتایج خود هیجان‌زده هستند؛ اما اگر شما کاملاً راضی نیستید، باید این نکته را بدانید که فیلر‌های هیالورونیک اسید، برگشت‌پذیر هستند. جراح پلاستیک شما می‌تواند آنزیمی را به پوست شما تزریق کند که فیلر را حل می‌کند و پوست شما به همان حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردد.

فیلرهای پوستی چقدر ماندگاری دارند؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که فیلرهای پوستی دائمی نیستند و ماندگاری آن‌ها از ۶ ماه تا دو سال، متغیر است. ماندگاری فیلرها نیز به ناحیه‌ای از صورت بستگی دارد که فیلر را به آن‌جا تزریق کرده‌اید.

برخی از فیلر‌های پوستی می‌توانند ۶ الی ۱۲ ماه ماندگاری داشته باشند، درحالی‌که سایر فیلر‌های پوستی ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورند.

رایج‌ترین فیلر‌های پوستی، فیلرهای مبتنی بر هیالورونیک اسید هستند. هیالورونیک اسید یک ترکیب طبیعی است که به تولید کلاژن و الاستین کمک می‌کند. در نتیجه، به پوست شما ساختاری حجیم و همچنین ظاهری مرطوب‌تر می‌بخشد.

آیا چیزی می‌تواند روی ماندگاری فیلر تأثیر بگذارد؟

علاوه‌بر نوع محصول فیلر‌ی که استفاده می‌شود، چندین عامل دیگر نیز می‌توانند بر ماندگاری فیلر پوستی تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

·         ناحیه‌ای از صورت که فیلر را به آن تزریق می‌کنید.

·         مقدار فیلر تزریق شده

·         میزان سرعت بدن شما در متابولیزه کردن مواد فیلر

در چند ماه اول پس از تزریق، فیلر‌هارفته‌رفته تحلیل می‌روند؛ اما نتایج قابل مشاهده‌ی آن‌ها ثابت می‌ماند، زیرا فیلر‌ها توانایی جذب آب را دارند. با‌این‌حال، پس از گذشت چند ماه متوجه کاهش حجم فیلر می‌شوید و می‌بینید که آثار چین‌وچروک پوست مجدداً ظاهر شده‌اند.

از آن‌جایی که فیلرها دائمی نیستند، لازم است که پس از چند ماه، مجدداً تزریق فیلر را تکرار کنید. تکرار کردن تزریق فیلر باعث می‌شود که شما بتوانید نتایج را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

کدام فیلر با چه میزان ماندگاری برای شما مناسب است؟

همه فیلرهای ژوابکس

یافتن فیلر پوست مناسب تصمیمی است که باید با پزشک برای شما بگیرد. بااین‌حال، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، خودتان هم کمی درمورد فیلرهای پوستی تحقیق کنید و سؤالاتی که درمورد آن‌ها دارید را یادداشت کرده و بعداً از پزشک خود بپرسید.

شما باید تنها فیلرهایی را بررسی و خریداری کنید که تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و اروپا (CE) را دریافت کرده‌اند (مانند محصولات ژوابکس). در اینترنت محصولات تأیید نشده‌ی فراوانی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.

مهم‌ترین چیزی که باید هنگام خرید فیلرهای پوستی به آن توجه داشته باشید این است که آیا آن فیلر برگشت‌پذیر است یا خیر. یعنی شما باید بدانید آن فیلر خاص، تا چه مدت ماندگاری دارد. فیلرهایی که ماندگاری آن‌ها کمتر است، برای اولین تزریق بهتر هستند.

پس از انتخاب نوع فیلر، باید درمورد نواحی خاصی از صورت خود که می‌خواهید نواقص آن‌ها را رفع کنید تصمیم بگیرید و آن‌را با پزشک خود مطرح کنید.

برای این‌که بهترین نتیجه را از تزریق فیلرهای پوستی بگیرید، باید حتماً به پزشک متخصص با تجربه مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند به شما بگویند که کدام نوع فیلرهای پوستی برای شما مناسب‌تر است.

آن‌ها همچنین می‌توانند به شما در درک تفاوت‌های بین انواع فیلر‌ها و نحوه هدف قرار دادن هر یک از مناطق صورت و مسائل خاص مربوط به آن‌ها کمک کنند.

به عنوان مثال، برخی از فیلر‌ها برای صاف کردن پوست زیر چشم مناسب‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر برای حجیم کردن لب‌ها یا گونه‌ها مناسب‌تر هستند.