آیا می‌توان با فیلرها جای زخم را از بین برد؟

همه ما ممکن است در طول زندگی خود جراحات یا زخم‌های ناشی از جراحی را تجربه کنیم. هر اتفاقی که روی پوست رخ دهد اثری از خود بر جای می‌گذارد.

این زخم‌ها می‌توانند جلوی چشم باشند یا به صورت زخم‌های زیر جلدی باقی بمانند. محل بخیه یکی از زخم‌هایی است که باعث ایجاد ناراحتی برای افراد جامعه می‌شود و مردم به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکل هستند و راه‌حل اصلی تزریق ژل پرکننده در جای زخم است. پوست یک پوشش محافظ است که از فیبر‌های کلاژن بسیار ساختار یافته ساخته شده است. هنگامی که پوست آسیب می‌بیند، رشته‌های کلاژن جدید به‌طور نامناسب زخم را می‌پوشانند و در نتیجه زخم جدیدی ایجاد می‌شود. ژل‌های صورت محصولاتی مانند کلاژن، هیالورونیک اسید و کلسیم هیدروکسیل آپاتیت هستند که با کاهش فرورفتگی، جوش و جای زخم، پوست را جوان می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها و مشاهدات، تزریق ژل برای از بین بردن زخم و جای جوش می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اصولاً تزریق ژل یا فیلر‌های صورت به‌طور موقت در مناطق خاصی از صورت اعمال می‌شود. یک متخصص زیبایی می‌تواند شما را معاینه کند و به شما کمک کند تا متوجه شوید چه نوع تزریقی و چه روش‌هایی برای پر کردن صورت شما و درمان جای زخم وجود دارد. بیشتر وقت‌ها ژل‌ها را در مناطقی که چربی و کلاژن از بین رفته است تزریق می‌کنند و این ژل به حالت صورت حجم می‌دهد و جای زخم را پر می‌کند. هنگامی که هیالورونیک اسید به محل زخم به‌جا مانده از بخیه‌ها تزریق می‌شود، نوعی جذب و لایه‌برداری ایجاد می‌شود؛ زیرا این ژل با تحریک کلاژن، لایه‌های زیرین را مجبور به تولید سلول‌های جدید می‌کند و جای بخیه از بین می‌رود.

انواع جای زخم

زخم‌ها انواع مختلفی دارند و به‌این‌ترتیب جای آن‌ها روی پوست نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به‌همین‌دلیل شما باید با انواع مختلف زخم‌ها آشنایی داشته باشید.

اسکار کلوئید یا جای زخم برآمده

این نوع جای زخم، ضخیم، برجسته و اغلب به رنگ قرمز یا تیره است. این نوع اسکار ناشی از تولید کلاژن است که در پشت زخم ایجاد می‌شود.

زخم هیپرتروفیک

زخم هیپرتروفیک به باقی‌مانده‌ی جای زخم گفته می‌شود و در مواردی مانند سوختگی، بعد از زایمان (عمل سزارین) و… ایجاد می‌شود. این نوع از زخم معمولا ضخیم، قرمز و برجسته است؛ اما برخلاف زخم‌های کلوئیدی، روی زخم رشد نمی‌کند، بلکه روی لبه‌های آن باقی می‌ماند.

انقباض موضعی

این نوع زخم زمانی رخ می‌دهد که ماهیت الاستیک و انعطاف‌پذیر پوست فیبروز می‌شود و باعث سفت شدن پوست می‌شود و پوست توانایی خود را برای کشیده شدن و بازگشت به شکل اولیه از دست می‌دهد. این نوع زخم معمولاً به‌دلیل سوختگی یا برداشتن مقدار زیادی از پوست از آسیب ایجاد می‌شود.

چرا باید به‌ محل زخم ژل تزریق کنید؟

از آن‌جایی که هیالورونیک اسید از مواد طبیعی موجود در بدن است، احتمال واکنش آلرژیک به ژل‌های مبتنی بر هیالورونیک اسید بسیار کم است. مزایای تزریق ژل عبارتند از:


چه افرادی می‌توانند برای از بین بردن جای زخم از ژل استفاده کنند؟

فرآیند از بین بردن جای زخم با ژل

ابتدا برای کاهش درد و ناراحتی در هنگام تزریق فیلر، ناحیه مورد نظر را با پماد موضعی بی‌حس می‌کنند و پس از بی‌حس شدن ناحیه، شروع به تزریق ژل می‌کنند. ژل از طریق سوزن‌های نازک به زیر لایه بیرونی پوست تزریق می‌شود. تزریق و ماساژ ناحیه مورد نظر تا حصول نتیجه مطلوب تکرار می‌شود. قرار دادن ژل حداقل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

عوارض جانبی تزریق ژل به داخل زخم

تمام عمل‌ها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. عوارض و خطرات تزریق ژل شامل تورم، قرمزی، التهاب، حساسیت و خارش در محل تزریق است. درد و ناراحتی خفیف نیز ممکن است در اطراف ناحیه آسیب دیده احساس شود.