جوان‌سازی اطراف لب چگونه انجام می‌شود؟

جوانسازی لب‌ها به دلیل افزایش سن و از بین رفتن کلاژن پوست و کاهش عملکرد آن‌هاست. اگرچه تخریب کلاژن با افزایش سن افزایش می‌یابد؛ اما برخی عادات زندگی، ژنتیک، شرایط محیطی و عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند بر افزایش چین‌و‌چروک پوست بدن و صورت تأثیر بگذارند.

با افزایش سن، اندازه استخوان فک بالا کم می‌شود و از حجم آن نیز کاسته می‌شود، لب‌ها حالت جذاب خود را از دست می‌دهند و چروک می‌شوند. از دیگر عوامل ایجاد چین‌و‌چروک و افتادگی پوست، نیروی جاذبه‌ی زمین است که برای مدت طولانی روی صورت فرد اثر می‌گذارد. شرایط داخلی که به دلیل افزایش سن روی پوست تأثیر می‌گذارد در هر فردی وجود دارند؛ اما برخی عوامل داخلی و خارجی نیز در صورت عدم مراقبت و درمان می‌توانند چین‌و‌چروک‌های اطراف لب را افزایش دهند. در ادامه به روش‌های مختلف رفع چین‌و‌چروک دور لب می‌پردازیم.

انواع چین‌و‌چروک دور لب

متخصصان زیبایی اغلب از چین‌و‌چروک‌های اطراف لب به عنوان چین‌و‌چروک پریورال یاد می‌کنند. این یک اصطلاح کلی برای توصیف خطوطی است که در اطراف دهان ایجاد می‌شوند. می‌توان این چین‌وچروک‌ها را به گروه‌های کوچک‌تر نیز دسته‌بندی کرد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

خطوط لبخند: خطوط لبخند که به عنوان خطوط خنده نیز شناخته می‌شوند، چین‌و‌چروک‌هایی هستند که در کناره‌های دهان ایجاد می‌شوند. این چین‌و‌چروک‌ها که به نام چین‌های نازولابیال نیز شناخته می‌شوند، زمانی که می‌خندید یا لبخند می‌زنید بیشتر نمایان می‌شوند.

خطوط ماریونت: خطوط ماریونت نوع دیگری از چین‌و‌چروک هستند که با افزایش سن ایجاد می‌شوند. این خطوط از دهان تا چانه به‌شکل عمودی ساخته می‌شوند و ظاهری فرورفته ایجاد می‌کنند.

خط رژ لب: چین‌و‌چروک‌هایی نیز وجود دارند که فقط روی ناحیه لب تأثیر می‌گذارند. این چین‌و‌چروک‌ها که به خطوط عمودی لب یا خطوط سیگاری نیز معروف هستند، گروهی از چین‌و‌چروک‌های لب هستند که در امتداد لب بالایی و مستقیماً روی خود لب‌ها ظاهر می‌شوند.


لایه‌برداری مکانیکی یا شیمیایی پوست چیست؟

در این دو روش، لایه بالایی پوست برداشته می‌شود تا لایه جدید رشد کند و جایگزین شود. این روش‌ها برای از بین بردن خطوط اطراف دهان مناسب هستند. لایه‌برداری سبک و ضعیف ممکن است انتظارات شما را برآورده نکند و برای دستیابی به هر گونه بهبودی، لایه‌برداری باید در سطح عمیق‌تر انجام شود. بااین‌حال، نباید انتظار داشت که نتایج این روش برای مدت طولانی باقی بماند؛ زیرا در طی این عمل فقط لایه بالایی پوست مورد عمل قرار می‌گیرد.

در روش شیمیایی از یک محلول شیمیایی برای از بین بردن چین‌و‌چروک لب بالایی استفاده می‌شود. با استفاده از لایه‌برداری شیمیایی، چین‌و‌چروک یا لایه بالایی پوستِ آسیب دیده برداشته می‌شود و پوستی جدید و جوان‌تر ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از مواد شیمیایی مانند فنل یا آلفا هیدروکسی اسید برای لایه‌برداری استفاده می‌شود. AHA‌ها گروهی از عوامل لایه‌بردار هستند که شامل اسید گلیکولیک، فروکتوز و اسید لاکتیک است. آن‌ها به‌عنوان ملایم‌ترین محصول لایه‌بردار و فرمول لایه‌برداری در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب لایه‌برداری شیمیایی مناسب به هدف لایه‌برداری شما بستگی دارد.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس، سیگنال‌های شیمیایی که باعث انقباض عضلانی می‌شوند را قطع می‌کند. بوتاکس در مقادیر کم به عضلات هدف تزریق می‌شود. اگر ماهیچه‌ها نتوانند باعث انقباض شوند، پوست صاف می‌شود و ظاهر چین‌و‌چروک‌ها صاف‌تر می‌شود. تزریق بوتاکس روشی مناسب برای از بین بردن چین‌و‌چروک دور لب است. با تزریق بوتاکس به عضلات مورد نظر، بقیه عضلات می‌توانند به‌طور طبیعی عمل کنند و شما می‌توانید با چین‌و‌چروک‌های کمتری روی صورت درمان شده لبخند بزنید.

پس از مدتی، اکثر بیماران متوجه می‌شوند که چین‌و‌چروک‌های اطراف لب‌هایشان دوباره شکل گرفته و حتی رشد می‌کنند. اثر سم بوتولینوم همان چیزی است که پوست را بدون چین‌و‌چروک می‌کند. بوتاکس بر گیرنده‌های نیکوتین در ماهیچه‌های اسکلتی و عقده‌های عضلانی، عضله قلب و ماهیچه صاف تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق مکرر بوتولینوم به مرور زمان شدت چین‌و‌چروک را کاهش می‌دهد.

میکرودرم ابریژن

از جمله روش‌های دیگر برای رفع چین‌و‌چروک دور لب می‌توان به میکرودرم ابریژن اشاره کرد که نوعی روش نوسازی پوست است. از این روش برای کاهش چین‌و‌چروک‌های اطراف دهان استفاده می‌شود. در این روش از کریستال‌های بسیار ریز و کوچک استفاده می‌شود. این کریستال‌ها به لایه‌برداری و برداشتن لایه بالایی پوست و صاف کردن آن کمک می‌کنند. این روش یک لایه از پوست را با یک برس چرخان از بین می‌برد و همچنین باعث تحریک کلاژن‌سازی در لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. در روش میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن، لایه‌ی نازک‌تری از پوست برداشته می‌شود.


تزریق ژل

از تزریق ژل می‌توان برای پرکردن خطوط عمودی اطراف لب و ایجاد جذابیت بیشتر لب‌ها استفاده کرد. تزریق ژل یک روش غیرتهاجمی عالی را ارائه می‌دهد. به‌طور خاص ‌معمولاً فقط با یک تزریق بسیار کوچک می‌توان خطوط و چین‌و‌چروک روی لب را درمان کرد. برخی دیگر از فیلر‌های درمان‌کننده‌ی چین‌وچروک هستند که برای بهبود ظاهر چین‌وچروک‌ها، به چین‌های پوستی، به ویژه در اطراف دهان تزریق می‌شوند. تزریق برای پر کردن حفره‌های گونه‌ها و شقیقه‌ها باعث رفع افتادگی پوست، به خصوص در اطراف دهان و نواحی جانبی گردن می‌شود. برخی از فیلر‌ها در واقع کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنند که رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشند.

برای جلوگیری از ناراحتی، کرم بی‌حس‌کننده روی ناحیه درمان اعمال می‌شود. چند دقیقه طول می‌کشد تا بی‌حسی اثر کند. بلافاصله پس از این کار ژل از طریق یک سوزن یا کانول ظریف به پوست مورد نظر تزریق می‌شود و هر از چند گاهی پزشک ناحیه درمان را ماساژ می‌دهد تا زیبایی مورد نظر حاصل شود. تزریق ژل یک روش درمانی غیرتهاجمی و مقرون به صرفه است. مهم‌تر از همه، این روش ثابت کرده است که بی‌خطر است. نتایجی که می‌توان با استفاده از تزریق ژل برای درمان چین‌و‌چروک دور لب به دست آورد شگفت‌انگیز و طبیعی به نظر می‌رسد.

مزوتراپی

در طول ۳۰ دقیقه درمان‌های مزوتراپی، ۱۴ ویتامین، ۲۴ اسید آمینه و دو آنتی اکسیدان برای تقویت پوست و افزایش کلاژن به پوست تزریق می‌شود که باعث کاهش چین‌و‌چروک پوست می‌شود. امروزه مزوتراپی (میکرونیدلینگ) تکنیکی است که در پزشکی زیبایی برای بهبود اثربخشی محصولات مراقبت از پوست و افزایش توانایی آن‌ها برای رفع چین‌و‌چروک، منافذ و افتادگی پوست استفاده می‌شود. درمان‌های مزوتراپی باعث افزایش تولید کلاژن و فیبر‌های الاستین در پوست می‌شوند. این کار اثرات مخرب زمان روی پوست شما را معکوس می‌کند و درعین‌حال روند پیری را کند می‌کند. در نتیجه پوستی شاداب و جوان خواهید داشت که سالم و درخشان است.

لیزر CO2 فرکشنال

لیزر CO2 فرکشنال برای درمان سایر بیماری‌های پوستی مانند چین‌و‌چروک و خطوط ریز، آکنه، پیگمنتاسیون و حتی رنگدانه‌های پوست استفاده می‌شود. بسیاری از بیماران مبتلا به چین‌و‌چروک لب، درمان کل صورت را برای جوان‌سازی پوست انتخاب می‌کنند. با این روش نتایج عالی بدون عوارض ناشی از لایه‌برداری لیزری معمولی به دست می‌آید. احتمال بروز عوارض بعد از این روش بسیار کم است و مدت اقامت در کلینیک یا بیمارستان نیز کوتاه است.

پس از انجام این روش که حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد (بیماران تحت بی‌حسی موضعی هستند)، بیماران باید به مدت ۷ الی ۱۰ روز از نور خورشید دوری کنند تا پوست کنده شود و پوست جدید رشد کند. نتایج این روش تا ۱۰ سال باقی می‌ماند و اکثر بیماران تنها به یک یا دو جلسه درمانی نیاز دارند.


لیفت لب

با انجام روش لیفت لب می‌توان لب‌های بالایی را متمایز و جذاب و بلند کرد و لبخند را زیباتر کرد و چین‌و‌چروک‌های اطراف لب را کاهش داد. تأثیر کلی لیفت لب بسیار زیباتر و بهتر است و باعث شادابی و برجسته شدن لب‌ها می‌شود. لیفت لب را می‌توان در مطب و با بی‌حسی موضعی انجام داد. برای لیفت لب، پزشک برشی در منحنی زیر بینی ایجاد می‌کند و به آرامی بخشی از پوست را برمی‌دارد. سپس لب به سمت بالا کشیده می‌شود و در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرد و بسته می‌شود. هنگام بستن شکاف برای جلوگیری از ایجاد زخم، در جراحی دقت زیادی می‌شود.

رادیوفرکوئنسی (ترماژ)

امواج رادیوفرکوئنسی (RF) لایه‌های زیرین درم را در معرض گرما قرار می‌دهند و تولید الیاف کلاژن جدید را تحریک می‌کنند. این روش باعث سفت شدن پوست و کاهش چین‌وچروک می‌شود. درمان چین‌وچروک با فرکانس رادیویی برای موارد خفیف و چین‌وچروک‌های ریز بسیار مفید است.