هیالورونیک اسید برای پوست چه مزایایی دارد؟

هیالورونیک اسید یک هیدروکربن طبیعی و ترکیب شیمیایی آلی است که در ساختار بیرونی سلول‌ها و بافت‌های بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، چشم‌ها و غضروف‌ها وجود دارد. این ماده اساس بافت همبند پوست است و قوی‌ترین ماده جذب‌کننده رطوبت و تغذیه پوست است که در بهبود زخم نیز مؤثر است.

بدن انسان حاوی حدود ۱۵ گرم هیالورونیک اسید است که در تمام قسمت‌های بدن وجود دارد و هر روز یک سوم آن تجزیه و سنتز می‌شود.

هیالورونیک اسید چه کاربردی دارد؟

از این ماده در دارو‌هایی استفاده می‌شود که در درمان آرتریت، بی‌اختیاری ادرار، آب مروارید، خشکی چشم و رینیت (آبریزش بینی) نقش دارند.

هیالورونیک اسید موجود در استخوان‌ها درد، ساییدگی و پارگی را کاهش می‌دهد و علائم و عوارض رماتیسم مفصلی یا آرتریت را کاهش می‌دهد. تزریق این ماده باعث تحریک بدن برای تولید هیالورونیک اسید بیشتر می‌شود.

افرادی که به دلیل تولید کم اشک یا تبخیر سریع آن از خشکی چشم رنج می‌برند می‌توانند از لنز‌های تماسی یا قطره‌های چشمی حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنند. از آن‌جایی که هیالورونیک اسید مرطوب‌کننده و آبرسان است، این ماده اغلب در جراحی چشم برای کاهش تورم و التیام زخم‌ها استفاده می‌شود.

هیالورونیک اسید برای پوست چه فوایدی دارد؟

هیالورونیک اسید در آبرسانی، ترمیم بافت و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست مؤثر است. علاوه‌براین، به‌عنوان یک مانع در برابر میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کند و به رشد و حفظ کلاژن و الاستین کمک می‌کند. این ماده گزینه‌ی خوبی برای کاهش حجم نواحی خاصی از بدن است که دارای چین‌وچروک و گودی هستند.

به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین، پوست دچار خشکی، پیری، چین و چروک و از دست دادن خاصیت ارتجاعی بافت می‌شود. همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند. هیالورونیک اسید در آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست مؤثر است و نقش اساسی در کاهش عمق چین‌وچروک، جوانسازی پوست، استحکام و افزایش خاصیت کشسانی پوست دارد. از دیگر مزایای این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذا‌های حاوی هیالورونیک اسید

تزریق ژل هیالورونیک اسید

امروزه در کشور انواع ژل‌ها یا ماسک‌های قابل تزریق در نقاط مختلف صورت و بدن وجود دارد که بر پایه هیالورونیک اسید ساخته می‌شوند. این مواد پس از تزریق مجدداً بافت مورد نیاز برای افزایش کلاژن و هیدراتاسیون را تحریک می‌کنند. بنابراین حتی پس از پایان ماندگاری ژل، شکل و حجم بهتری نسبت به قبل از تزریق مشاهده می‌کنیم.