روش‌های تزریقی جوان‌سازی پوست کدامند؟

تغییراتی که با افزایش سن در صورت و گردن ایجاد می‌شود نشان‌دهنده روند طبیعی پیری است. معمولاً پوست بر اثر عوامل مختلف (ژنتیک، قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید) شل می‌شود و نیروی جاذبه نیز بر آن تأثیر می‌گذارد. در واقع، روند پیری تحت تأثیر تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی ذاتی است. این تغییرات مرتبط با افزایش سن از اطراف پلک‌ها و ابرو‌ها شروع می‌شوند و به‌تدریج به کل صورت و گردن گسترش می‌یابند.

برای بازسازی پوست صورت از روش‌های تزریقی مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها را لیست می‌کنیم. هدف همه‌ی این روش‌ها سفت کردن و کشیدگی بافت‌های سست صورت و جوان‌سازی حجم صورت است. این روش‌های نوین تزریقی بدون خطرات مرتبط با جراحی تهاجمی و بیهوشی عمومی ظاهر شما را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشند.

عوامل مؤثر بر پیری پوست

روش‌های تزریقی رایج برای جوان‌سازی پوست

در سال‌های اخیر روش‌های جدیدی برای جوان‌سازی پوست ارائه شده‌اند که بیشتر آن‌ها تزریقی هستند؛ یعنی آن‌ها شامل فرآیند تزریق یک ماده‌ی جوان‌ساز به پوست می‌شوند. در ادامه با برخی از رایج‌ترین روش‌های تزریقی جوان‌سازی پوست آشنا خواهید شد.

تزریق بوتاکس

بوتاکس دارویی است که عضلات را ضعیف یا فلج می‌کند و می‌تواند در دوز‌های کم به جوان‌سازی پوست کمک کند. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینوم به دست می‌آید. این سم توسط باکتری کلستریدیوم تولید می‌شود و عامل بیماری بوتولیسم می‌شود. بنابراین، در حقیقت، بوتاکس نوعی سم فلج‌کننده است؛ اما یک متخصص پوست می‌تواند از استفاده صحیح از آن در مقادیر کم سود ببرد. از نظر جوان‌سازی، تزریق بوتاکس منجر به کاهش چین‌وچروک پوست می‌شود. بوتاکس نوعی نوروتوکسین (زهر فلج‌کننده عصبی) است که روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و باعث فلج عضلانی آن ناحیه می‌شود. تزریق بوتاکس می‌تواند به خشکی چشم، درد خفیف، سرگیجه و... کمک کند. افراد ممکن است نیاز به تزریق بوتاکس در پوست نواحی مختلف صورت داشته باشند.

تزریق ژل

ژل‌ها یا به‌طور کلی فیلر‌ها موادی هستند که به زیر پوست تزریق می‌شوند تا فرورفتگی‌های ناشی از خطوط و چین‌وچروک‌های روی پوست را پر کنند و پوست و صورت را جوان کنند. از این مواد برای پرکردن چین‌وچروک‌های عمیق مانند خط خنده استفاده می‌شود. این فیلر‌ها در افراد مسن بیشتر استفاده می‌شوند و در افراد جوان برای زیبایی بیشتر و افزایش حجم لب‌ها یا گونه‌ها استفاده می‌شوند. بسته به نوع آن‌ها، فیلر‌ها از چند هفته تا چند ماه در پوست باقی می‌مانند و سپس نیاز به تزریق مکرر دارند.


انواع مختلفی از پرکننده‌ها تولید می‌شوند؛ اما پرکاربردترین نوع آن در دنیا «هیالورونیک اسید» است. هیالورونیک اسید به‌طور طبیعی در غلظت‌های بالایی در بافت زیر جلدی و بافت‌های پشتیبان مانند غضروف و مایعات بدن وجود دارد که با افزایش سن غلظت و حجم آن کاهش می‌یابد و این کاهش باعث شلی و افتادگی و همچنین چین‌وچروک می‌شود. بنابراین تزریق این نوع پرکننده‌ها می‌تواند چین‌وچروک‌ها را ترمیم و احیا کند، چین‌های طبیعی مانند خطوط خنده را پر کند، لب‌ها را با تزریق ژل جوان کند و پوست را سفت و حجیم کند. بیشتر پرکننده‌های مبتنی بر هیالورونیک اسید از شش ماه تا یک سال دوام دارند.

مزوژل‌ها

مزوژل یکی از درمان‌های مؤثر برای چین‌وچروک و سایر مشکلات پوستی صورت و به خصوص دور چشم است. در این روش درمانی از هیالورونیک اسید برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود تا جوانی و شادابی را به پوست شما بازگرداند. هیالورونیک اسید یکی از اصلی‌ترین ترکیبات طبیعی پوست است که نقش مهمی در ساخت کلاژن و حفظ خاصیت ارتجاعی آن دارد. این ماده می‌تواند سلول‌های تولید‌کننده کلاژن را تحریک کرده و با بهبود خون‌رسانی به بافت‌های پوست، آسیب آن‌ها را معکوس کند.

علاوه بر هیالورونیک اسید، ترکیبات مزوژل حاوی انواع مواد معدنی، اسید‌های آمینه، ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند که خاصیت ترمیم کنندگی دارند و می‌توانند به درمان انواع آسیب‌های پوستی کمک کنند. این ترکیبات همچنین می‌توانند رطوبت پوست را افزایش دهند و تقریباً به‌طور کامل از بروز مجدد علائم پیری یا لک‌های پوستی جلوگیری کنند. از دیگر دلایل استفاده از مزوژل‌ها می‌توان به لیفت گونه‌ها به صورت کاملاً طبیعی، رطوبت‌رسانی عمیق پوست و ایجاد بازسازی و درخشندگی بیشتر، افزایش خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست و جلوگیری از افتادگی و شلی پوست اشاره کرد.

مزوتراپی

مزوتراپی در جوان‌سازی پوست روشی غیر تهاجمی است که امکان تزریق به لایه اپیدرم را با استفاده از مواد مفید برای حداکثر جذب فراهم می‌کند. این روش اجازه می‌دهد تا تزریق‌هایی مانند هیالورونیک اسید، ویتلمین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر موادی که به‌طور طبیعی با درمان‌های موضعی سازگار هستند، مؤثرتر شوند. به‌طور کلی، جوان‌سازی پوست با مزوتراپی به این مواد فعال اجازه می‌دهد تا بهترین اثرات ترمیمی، جوان‌کننده و تقویت‌کننده را ارائه دهند. هزاران میکرو سوزن کنترل شده این ترکیبات مفید را به لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌رسانند تا فواید مواد تزریقی را به حداکثر برسانند و نتایج سریع و طولانی‌مدت را ارائه دهند.


پی‌آرپی

پلاسمای غنی از پلاکت یا پی‌آرپی یک محصول طبیعی و درمانی است که از بدن شما ساخته می‌شود. این روش شامل نمونه‌برداری از خون شما برای تجزیه‌وتحلیل و سپس جداسازی گلبول‌های قرمز و سفید خون از پلاکت‌ها و پلاسما است. این پلاسمای غلیظ، غنی از پلاکت‌ها و فاکتور‌های رشد است. سپس در کلینیک توسط پزشک متخصص مجدداً روی پوست شما اعمال می‌شود. پلاکت‌ها سلول‌های خونی هستند که به بهبود سلول‌ها و تحریک رشد سلول‌های جدید کمک می‌کنند. هنگامی که PRP به نواحی پوست تزریق می‌شود، رشد کلاژن و بازسازی سلولی را تحریک کرده و روند بهبودی پوست را تسریع می‌کند. فرآیند ترمیم باعث ایجاد پوستی صاف‌تر، سفت‌تر، زخم‌های کمتر و رنگ پوست بهتر می‌شود.

هزینه روش‌های جوان‌سازی پوست با تزریق چقدر است؟

عمل‌های زیبایی به‌طور کلی هزینه ثابتی ندارند و عوامل زیادی بر هزینه عمل زیبایی شما تأثیر می‌گذارد. برخی از این عوامل به مشکلی که با پوست خود دارید مربوط می‌شوند. برخی به تخصص پزشک بستگی دارد، پیشینه و ابزاری که پزشک برای درمان استفاده می‌کند نیز می‌تواند بر هزینه‌ها تأثیر بگذارد. لازم به‌ذکر است که موقعیت جغرافیایی کلینیک نیز بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد.