بوتاکس پیشانی و هرآنچه که باید درمورد آن بدانید

چین‌وچروک پیشانی یکی از رایج‌ترین شکایاتی است که خانم‌ها و آقایان در مورد پوست خود دارند.

در دنیای جراحی‌های پلاستیک و پوست، طیف وسیعی از درمان‌ها وجود دارند که به داشتن پوستی صاف و شفاف روی پیشانی شما کمک می‌کنند. بسیاری از گزینه‌های تزریقی وجود دارند که شعار آن‌ها دستیابی به پوستی جوان و درخشان است؛ اما کدام گزینه درمانی برای شما مناسب‌تر است؟

تزریق بوتاکس به‌عنوان یک درمان مورد تأیید FDA که توسط افراد بی‌شماری در سراسر جهان حمایت می‌شود، بسیار بی‌خطر بوده و به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلات پیری پوست، اثربخشی بالایی دارد. بوتاکس یکی از روش‌های درمانی مورد توجه برای افرادی است که به‌دنبال درمان غیر جراحی برای خطوط ریز و چین‌وچروک خود هستند؛ اما مانند هر روش دیگری که از نظر پزشکی اثبات شده است، بوتاکس نیز دارای عوارض جانبی نادری است که یکی از آن‌ها ایجاد برجستگی‌ها یا توده‌های کوچک در پیشانی پس از تزریق برای خطوط ابرو و پیشانی است.

چه چیزی باید در مورد برآمدگی‌های بعد از بوتاکس پیشانی بدانید؟ در واقع ایجاد یک توده قرمز حساس کوچک در ناحیه‌ای که برای رفع چین‌وچروک پیشانی یا سایر چین‌وچروک‌های صورت بوتاکس تزریق شده است، کاملاً رایج است که باید در یک ساعت اول درمان از بین برود. این ممکن است با کبودی یا قرمزی خفیف همراه باشد که این نیز طبیعی است. بااین‌حال، اگر برآمدگی بزرگتر از نیش حشره باشد یا بعد از مدت زمان توصیه شده از بین نرود، برای رد هرگونه عارضه، به پزشک خود مراجعه کنید.

علت ایجاد چین‌وچروک روی پیشانی

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک پیشانی شوند؛ از استفاده زیاد از ماهیچه‌های مختلف در صورت گرفته تا از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست در اثر افزایش سن، همگی می‌توانند از عوامل ایجاد چین‌وچروک پیشانی باشند. بر اساس گفته‌های متخصصان پوست، علت اصلی ایجاد چین‌وچروک پیشانی، فعالیت عضلات فرونتالیس است که ابرو‌ها را بالا می‌برند و در نتیجه باعث ایجاد چین‌وچروک در پیشانی می‌شوند.


همچنین ماهیچه‌های اطراف چشم نیز می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک پیشانی شوند. علاوه‌براین، در اثر گذشت زمان و افزایش سن، حرکات اضافی ماهیچه‌های صورت، گرانش زمین و سستی پوست نیز چین‌وچروک و خطوط ریز زیادی در پیشانی ایجاد می‌شوند.

درمان چین‌وچروک پیشانی

بوتاکس یکی از بهترین راه‌های کاهش چین‌وچروک پیشانی است. بوتاکس باعث می‌شود عضلات موقتاً فلج شوند؛ بنابراین چین‌وچروک‌ها به‌سادگی از بین می‌روند. با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض آفتاب، عضلات منقبض شده و باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شوند؛ اما بوتاکس آن‌ها را نرم می‌کند. بوتاکس همچنین برای کمک به سفت کردن پوست روی پیشانی و بالا بردن ابرو توصیه می‌شود.

چه افرادی می‌توانند از بوتاکس پیشانی استفاده کنند؟

معمولاً پزشک‌ها به افرادی که به‌تازگی روند ایجاد چین‌وچروک روی پیشانی‌ آن‌ها آغاز شده است توصیه می‌کنند که از بوتاکس استفاده کنند؛ زیرا بوتاکس علاوه‌بر رفع چین‌وچروک‌های فعلی، می‌تواند یکی از روش‌های پیشگیری از ایجاد چین‌وچروک‌های عمیق در آینده نیز باشد.

اگر در دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ زندگی خود شاهد پیدایش خطوطی روی پیشانی‌ هستید، بهتر است تزریق بوتاکس پیشانی را انجام دهید تا از بروز چین‌وچروک‌های بیشتر جلوگیری شود.

نتایج تزریق بوتاکس پیشانی

بعد از درمان، می‌توانید پوستی شفاف‌تر، سفت‌تر با خطوط کمتری داشته باشید. بوتاکس یک داروی شگفت‌آور است و وقتی به خوبی توسط یک پزشک مجرب تزریق شود، بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. مشاهده نتایج کامل درمان بین ۳ الی ۵ روز طول می‌کشد.

خطرات و عوارض جانبی بوتاکس

خطرات و عوارض جانبی از طریق تزریق بوتاکس برای مقابله با چین‌وچروک‌های پیشانی بسیار نادر هستند و بوتاکس به‌ندرت می‌تواند روی شکل ابرو یا عضلات پلک تأثیر منفی بگذارد که در صورت مراجه به افراد غیر متخصص ممکن است این مشکل رخ دهد. همچنین واکنش‌های کوتاه مدت شامل کبودی یا سردرد می‌شود؛ اما هر دو در مدت زمان کوتاهی قابل حل هستند.


ممکن است کبودی نیز رخ دهد؛ اما یک پزشک متخصص واجد شرایط برای به حداقل رساندن هر نوع کبودی، سعی می‌کند تزریق را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. یکی دیگر از عوارض جانبی ناشی از تزریق بیش‌ازحد بوتاکس این است که می‌تواند عضله فلج را کند، به‌طوری‌که ابرو‌های شما حرکت نکنند و احساس کنید که پلک‌های شما خیلی سنگین هستند. این عارضه منفی طی هفته‌ها از بین می‌رود.

علت عوارض بعد از تزریق بوتاکس پیشانی

تزریق سم تضعیف شده بوتولینوم یک روش درمانی رایج است که معمولاً برای صاف کردن خطوط ریز و چین‌وچروک و همچنین موارد دیگری مانند تعریق بیش از حد و دندان قروچه استفاده می‌شود. معمولاً عوارض جانبی مانند درد خفیف، خارش، کبودی و قرمزی به ویژه در محل تزریق مشاهده می‌شود.

برجستگی‌ها که می‌توانند به عفونت نیز نسبت داده شوند، به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. برخی از برجستگی‌ها موقتی هستند و دلیلی برای نگرانی نیستند، درحالی‌که برخی ممکن است طولانی‌تر و جدی‌تر باشند. علل موقتی که بیشتر رخ می‌دهند شامل اثر پر کردن فضا از یک ماده تزریقی، واکنش موضعی به سم و انسداد موقت سیستم عروقی طبیعی پوست است.

برجستگی‌هایی که به خاطر این دلایل ایجاد می‌شوند، معمولاً طولانی نیستند و به‌سرعت فروکش می‌کنند. به‌طوری‌که به هیچ درمانی نیاز ندارند و می‌توانید انتظار داشته باشید که برجستگی‌ها پس از چند ساعت از بین بروند.

با‌این‌حال، اگر برجستگی‌های ناشی از تورم دیرتر شروع شوند و در واقع بدتر شوند (اگر قرمز و دردناک شوند) ممکن است به یک عارضه جانبی جدی‌تر تبدیل شوند. این عوارض می‌توانند نتیجه‌ی یک واکنش آلرژیک، التهاب ناخواسته یا عفونت باشند.

مراقبت‌های قبل و بعد تزریق بوتاکس پیشانی

مصرف آسپرین را قطع کنید؛ زیرا آسپرین‌ رقیق‌کننده خون است و می‌تواند باعث کبودی شود. اگر در مورد قرص‌هایی که مصرف می‌کنید مطمئن نیستید به پزشک خود بگویید که چه قرص‌هایی مصرف می‌کنید تا او درمورد مصرف یا عدم مصرف آن‌ها قبل از تزریق بوتاکس، شما را راهنمایی کند.

پس از تزریق بوتاکس پیشانی، حداقل تا چهار ساعت دراز نکشید و ناحیه تحت درمان را مالش یا ماساژ ندهید تا تورم بدتر نشود. از متخصص خود در مورد استفاده از کرم‌های موضعی در ناحیه تحت درمان سؤال کنید.


جدای از مواردی که در بالا ذکر شد، پیگیری اقدامات بعد از تزریق بوتاکس برای جلوگیری از برآمدگی و سایر عوارض بعد از تزریق بوتاکس پیشانی به شما کمک می‌کند. مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس پیشانی شامل موارد زیر می‌شود:

آیا روش‌های دیگری برای درمان چین‌وچروک پیشانی وجود دارند؟

بله روش‌های دیگری نیز برای مقابله با چین‌وچروک‌های پیشانی وجود دارند. در نظر گرفتن گزینه‌های پیشگیرانه مانند سبک زندگی سالم کمک می‌کند تا پوست شما در طی سال‌ها سفت و جوان به نظر برسد. کم آبی بدن، مصرف الکل و مقدار زیاد قند در رژیم غذایی فرد می‌تواند روی پوست تأثیر بگذارد و باعث ایجاد چین‌وچروک در صورت وی شود. اگر این موارد را در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ خود قطع کنید، به‌طور قابل توجهی جوان‌تر به نظر می‌رسید.

همچنین استفاده روزانه از یک محصول پیشگیری از چین‌وچروک مانند ضد آفتاب نیز توصیه می‌شود. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید؛ زیرا چین‌وچروک‌ها را کاهش می‌دهد و روند پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کندتر می‌کند.

هزینه هر تزریق بوتاکس چقدر است؟

هزینه کلی بستگی به این دارد که درمان خود را در کجا انجام داده‌اید و چه میزان بوتاکس برای درمان شما مورد استفاده قرار گرفته است. متخصصین توصیه می‌کنند افراد سالی یک یا دوبار برای تمدید تزریق بوتاکس اقدام کنند. از سوی دیگر توصیه می‌شود.