چروک دور چشم چگونه درمان می‌شود؟

یکی از مشکلات ظاهری که امروزه فکر افراد را به خود مشغول کرده است، چروک دور چشم است.

چروک‌ دور چشم باعث می‌شود که صورت افراد پیر به‌نظر برسد همچنین باعث کاهش شادابی پوست این ناحیه می‌شود. با پیشرفت علم ‌پزشکی و زیبایی‌شناسی، روش‌های زیادی برای درمان دائمی چین‌وچروک‌ در اختیار مردم قرار گرفته است.

انواع روش‌های جوان‌سازی دور چشم

با پیشرفت هرروزه‌ی علم پزشکی، روش‌های گوناگونی برای درمان چروک دور چشم در اختیار انسان قرار گرفته است. برخی از روش‌های درمان چین‌وچروک دور چشم عبارتند از:

یکی از بهترین روش‌های درمان چین‌وچروک دور چشم، استفاده از فیلرهای پوستی است. این فیلرها را می‌توان برای جوان‌سازی سایر نقاط صورت و گردن نیز استفاده کرد. فیلرهای پوستی با بوتاکس و پروفایلو تفاوت دارند. در این مقاله به‌طور کامل درمورد تفاوت‌های فیلر و پروفایلو صحبت کرده‌ایم که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را بخوایند.


برای جوان‌سازی پوست اطراف چشم روش‌های مختلفی وجود دارد که در بالا تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را به شما عزیزان معرفی کردیم. در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

درمان چروک دور چشم با لیزر CO2 فراصوتی (فرکشنال)

لیزر CO2 فراصوتی یا فرکشنال، از تکنولوژی‌های پیشرفته زیباسازی برای درمان چروک دور چشم است. لیزر فرکشنال در جوان‌سازی پوست و بهبود کیفیت آن نقش مهمی ایفا می‌کند. در این روش، امواج لیزر با فرکانس بالا و طی مدت‌زمان بسیار کوتاهی به پوست تابانده می‌شوند. این امواج باعث بخارشدن آب در سلول‌های پوستی و جایگزینی و بازسازی فوری سلول‌ها می‌شوند. این انقباض‌های متعدد و سریع، تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و باعث افزایش الاستین در پوست می‌شوند.

لیزر CO2 فراصوتی، نتایج بهبودی قابل‌توجهی برای درمان دائمی چین‌وچروک به ارمغان می‌آورد. با‌این‌حال، انجام خودسرانه‌ی این فرایند اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا لیزر CO2 فراصوتی، روش درمانی پیچیده‌ای است و به تخصص و تجربه نیاز دارد. پس اگر فردی که متخصص زیبایی نیست به شما توصیه کرد که این‌کار را برای شما انجام دهد، گوش ندهید.

درمان چروک دور چشم با فیلرهای پوستی

فیلرها که از موادی مانند هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند، به‌‌عنوان روشی غیرتهاجمی برای درمان چروک‌ دور چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فیلرها زیر پوست تزریق می‌شوند. سپس، حجمی را به مناطق خشک و چروک‌دار پوست اضافه کرده و آن را صاف و جوان‌ می‌کنند.

فیلرها معمولاً از موادی مانند هیالورونیک اسید، کلاژن، پروتئین‌ و چربی‌های طبیعی بدن ساخته شده‌اند. آن‌ها برای رفع چروک‌ها، جوان‌سازی پوست و افزایش حجم در مناطق مختلف صورت استفاده می‌شوند. فیلرها را نمی‌توان به عنوان درمان دائمی چین‌وچروک استفاده کرد؛ زیرا بعد از مدتی به تمدید نیاز دارند.

درمان چروک دور چشم با فرکانس رادیویی (RF)

فناوری پیشرفته‌ی فرکانس رادیویی، از دیگر فرایندهایی است که برای درمان چروک‌ دور چشم استفاده می‌شود. در این روش، امواج رادیویی با فرکانس بالا به ناحیه موردنظر تابانده می‌شوند. این امواج، آب داخل بافت پوست را تبخیر می‌کنند و باعث انقباض عضله می‌شوند. این انقباض‌، باعث تقویت و تنظیم مجدد کلاژن پوست می‌شود و کم‌کم چروک‌های دور چشم را کاهش می‌دهد.

فرکانس رادیویی، یکی از روش‌های پیشرفته درمانی برای رفع چروک‌ دور چشم و جوان‌سازی پوست است. اساس این روش، طول موج رادیویی است و از امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای تغییر چروک‌های پوست استفاده می‌کند.

امواج الکترومغناطیسی روی بافت پوستی تاثیر می‌گذارند و دمای بافت پوست را بالا می‌برند. این گرمای کنترل‌شده به بافت منتقل و باعث تولید کلاژن و الاستین را در پوست می‌شود. این مواد، پس از مدتی، چروک دور چشم را به‌صورت دائم یا موقت از بین خواهند برد.


حالا که تا حدودی فرایند درمان چروک دور چشم را با فرکانس رادیویی متوجه شدید، وقت آن است که با مزایای این روش بیشتر آشنا شوید.

مزایای درمان چروک دور چشم با فرکانس رادیویی:

همچون روش لیزر CO2 فراصوتی (فرکشنال)، استفاده از این روش هم نیازمند مراجعه به متخصص پوست، مو و زیبایی است. خوبی این روش این است که به‌عنوان یکی از روش‌های رایج رفع چروک دور چشم، آن‌چنان هزینه‌بر و گران‌قیمت نیست.

درمان چروک دور چشم با بوتاکس

بوتاکس دهه‌ها است که به‌عنوان یک روش درمانی برای کاهش چین‌وچروک مورد استفاده قرار گرفته است و همواره در بازار وجود داشته است و محبوبیت خود را مدیون میزان اثربخشی و ایمنی خود است.

بوتاکس از پروتئین مشتق شده از سم بوتولینوم برای مهار تکانه‌های عصبی در عضلات صورت استفاده می‌کند. البته نیازی نیست که از کلمه‌ی سم وحشت داشته باشید. اگرچه بوتاکس شامل یک نوروتوکسین است؛ اما این سم در دوز‌های کوچک و کنترل شده است و زمانی که توسط متخصص پوست تجویز و تزریق شود، فوق‌العاده ایمن است.

بوتاکس یک روش معروف و موثر در درمان چروک‌ دور چشم است. در این روش، تزریق مقدار کمی بوتولینوم توکسین A به عضلات زیرپوستی، عملکرد آن عضلات را متوقف کرده و باعث کاهش چروک‌ها می‌شود. این روش نه تنها چروک‌های موجود را کاهش می‌دهد، بلکه از ایجاد چروک‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند.


تزریق بوتاکس از روش‌های پرکاربرد درمانی برای رفع چروک‌ دور چشم و سایر نقاط صورت است. از آن‌جا که بوتاکس اعصاب عضلات صورت را به‌طور موقت فلج می‌کند، عملکرد آن‌ها موقتاً متوقف و چروک دور چشم برای مدتی پر خواهد شد.

مشاهده نتایج اولیه تزریق بوتاکس معمولاً چند روز طول می‌کشد و طی دو هفته، تأثیر نهایی آن قابل مشاهده خواهد بود. چین‌وچروک دور چشم کاهش می‌یابد و پوست صاف‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

پس از تزریق بوتاکس، ممکن است از انجام برخی فعالیت‌ها مانند فشاردادن یا مالیدن ناحیه تزریق و قرارگرفتن در معرض نور خورشید منع شوید. حتی گاهی، پزشک ممکن است شما را تا چند ساعت پس از تزریق، در موقعیت عمودی نگه دارد تا جابه‌جایی بوتاکس به سایر نقاط صورت کاهش یابد.

تزریق بوتاکس به‌طور کلی ایمن است؛ اما در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. ممکن است در محل تزریق احساس درد، تورم یا سرخی موقتی رخ دهد.

همچنین، در مواردی نادر، ممکن است عوارض جدی‌تری رخ دهد که به مراجعه فوری به پزشک نیاز دارد. این عوارض ممکن است شامل پس‌زدن بوتاکس توسط پوست، واکنش آلرژیک شدید، مشکلات تنفسی، ناتوانی در بینایی و اختلال در عضلات صورت باشد. بنابراین، مهم است که همواره با یک پزشک متخصص مشورت کنید و نکات قبل و بعد از تزریق بوتاکس را رعایت کنید.

از آن‌جایی که اثر بوتاکس موقت است، هیچ پزشکی تأثیر دائمی آن را تضمین نمی‌کند. بنابراین، برای درمان چروک دور چشم، به تمدید بوتاکس نیاز خواهید داشت. ماندگاری بوتاکس و فاصله زمانی برای تمدید آن، به برند بوتاکس، واکنش بدن شما و نظر پزشک‌ شما بستگی دارد. به‌طور کلی، تزریق بوتاکس باید هر ۳ تا ۶ ماه تکرار شود تا نتایج ماندگارتری حاصل شود.

به گفته‌ی آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAOS)، تزریق بوتاکس برای اکثر افراد نتیجه می‌دهد. احتمالاً در عرض یک هفته پس از تزریق، نتایج قابل توجه آن‌را خواهید دید. عوارض جانبی بوتاکس بسیار کم است و اکثر آن‌ها پس از مدت کوتاهی از بین ‌می‌روند. اگر شرایط خاصی دارید که از اثربخشی بوتاکس جلوگیری می‌کند، ممکن است متوجه اثرات کامل بوتاکس نشوید. شما باید از قبل درمورد تمام این خطرات احتمالی با پزشک متخصص زیبایی صحبت کنید.

درمان چروک دور چشم یا جلوگیری از ایجاد چروک؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. شاید بهتر باشد برای درمان چروک دور چشم، از ایجاد شدن آن جلوگیری کنید. درمان خانگی برای رفع چروک دور چشم شامل استفاده از کرم‌ها و داروهای مراقبت از پوست، نوشیدن آب، استفاده از ضدآفتاب و سبک زندگی سالم است. در ادامه با برخی از روش‌های خانگی پیشگیری از ایجاد چین‌وچروک آشنا خواهید شد.

سبک زندگی سالم و مراقبت از پوست، بهترین روش پیشگیری از ایجاد چروک دور چشم است. عوامل مؤثر در پیشگیری از چروک دور چشم به روش طبیعی عبارتند از:

در ادامه، جزئیات بیشتری را درباره هر مورد بررسی خواهیم کرد تا تصور بهتری از این روش‌ها داشته باشید و بتوانید آن‌ها را به‌درستی انجام دهید.

مراقبت از پوست

مراقبت منظم از پوست دور چشم و استفاده از محصولات ضد چروک و مرطوب‌کننده می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی در کاهش ایجاد چروک‌های دور چشم موثر باشد. استفاده از کرم‌ها و سرم‌های حاوی ویتامین C و رتینول  (Retinol)که خواص ضد چروک و ترمیم‌کننده دارند، می‌تواند به‌شدت در جلوگیری از ایجاد چروک دور چشم مفید باشد.


مصرف آب کافی

مصرف آب کافی برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن بسیار مهم است. آب، پوست را همواره نرم و تازه نگه می‌دارد و از ایجاد چروک‌های جدید جلوگیری می‌کند. بنابراین، مطمئن شوید که هر روز مقدار کافی آب می‌نوشید و بدن خود را هیدراته نگه می‌دارید.

استفاده از ضدآفتاب

استفاده‌ی منظم از ضدآفتاب‌ها، از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری می‌کند و ایجاد چروک‌های زودرس را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود که از کرم‌های ضدآفتاب با عامل‌های محافظ مانند SPF بالا و مقاوم در برابر UVA و UVB استفاده کنید.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب، ورزش منظم و کاهش استرس می‌تواند در حفظ جوانی پوست و کاهش چروک‌ دور چشم نقش مهمی داشته باشد. مصرف میوه‌ و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ و ریزمغذی به‌عنوان بخشی اصلی از رژیم غذایی، بهبود وضعیت پوست را تسهیل می‌کند.

سخن پایانی

درمان چروک‌های دور چشم، برای بسیاری از افراد یک چالش بزرگ است. با انتخاب روش‌های درمانی مناسب و اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید ظاهر جوان پوست دور چشم‌تان را حفظ کنید. هرچند استفاده از روش‌هایی مانند تزریق فیلرها، تزریق بوتاکس و پروفایلو می‌تواند بهترین روش رفع چروک دور چشم در عصر حاضر باشد.

همچنین مراقبت منظم از پوست و سبک زندگی سالم نیز می‌توانند در جلوگیری از ایجاد چروک دور چشم تأثیر بسیار زیادی داشته باشند. با آگاهی از روش‌های نام‌برده در این مقاله و تحت نظارت یک متخصص، می‌توانید حتی به درمان دائمی چین‌وچروک‌ها نیز فکر کنید.