میکرودرم ابریژن: کاربرد، مزایا و هرآنچه که باید بدانید

در کلینیک‌های زیبایی برای لایه‌برداری و از بین بردن پوست‌های مرده از میکرودرم ابریژن استفاده می‌کنند، حتی میکرودرم برای رفع چین‌و‌چروک خیلی ریز و لک‌های بسیار کمرنگ مؤثر است.

میکرودرم ابریژن یک لایه از پوست را با یک برس چرخان از بین می‌برد و همچنین باعث تحریک کلاژن‌سازی در لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. در روش میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن، لایه‌ی نازک‌تری از پوست برداشته می‌شود. با ژوابکس همراه باشید تا این روش پرطرفدار را بیشتر بررسی کنیم.

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن به معنای برداشتن قسمتی از پوست (لایه‌ی درم) به وسیله‌ی تکه‌های بسیار ریز (میکرو) تراش‌دهنده (ابریژن) است. این روش همانند پرداخت کردن یک چوب بوسیله یک سنباده ظریف است تا سطح آن صاف و صیقلی شود.

پوست دارای لایه‌ای سطحی به نام «اپیدرم» است و لایه‌ی زیر آن «درم» نام دارد. لایه‌ی اپیدرم به چند طبقه تقسیم می‌شود که سطحی‌ترین طبقه‌ی آن طبقه‌ی استراتوم کورنئوم است.

این طبقه حاوی سلول‌های مرده‌ی کراتینه شده بوده که نقش محافظ برای لایه‌های زیرین پوست دارد. سلول‌های پوست نیز از پائین‌ترین طبقه اپیدرم شروع به اضافه شدن کرده و با افزایش عمرشان به طبقه‌های بالاتر آمده و در نهایت در طبقه استراتوم کورنئوم به‌صورت سلول‌های مرده از پوست جدا شده و می‌ریزند.

ابریژن پوست چیست؟

این روش، پوست را «سنباده» می‌کند. نتیجه‌ای که از انجام این روش می‌گیرید، به مهارت و تجربه‌ی حرفه‌ای کسی که این‌کار را برای شما انجام می‌دهد بستگی دارد. درم ابریژن می‌تواند اثرات مثبت زیادی روی پوست شما داشته باشد. عوارض جانبی از جمله جای زخم و تغییرات دائمی در رنگ پوست نیز ممکن است رخ دهند.


دستگاه میکرودرم ابریژن

دستگاه میکرودرم ابریژن سیستم بسته‌ای است که با جریان هوای تولید شده به وسیله کمپرسور عمل می‌کند. ذرات کریستال با جریان هوا مخلوط شده و از درون لوله استریل که با دست حرکت داده می‌شود روی پوست پاشیده می‌شوند. کریستال و خرده‌های سلولی بلافاصله به درون دستگاه مکیده شده و درون محفظه‌ی دیگری ته نشین می‌شوند.

قدرت لایه‌برداری پوست که به وسیله‌ی‌ اپراتور دستگاه کنترل می‌شود به عوامل زیر بستگی دارد:

یکی از مشکلات اصلی دستگاه‌های کریستالی گیر کردن لوله‌های آن در آب‌وهوای مرطوب است که می‌تواند به علت وجود درز در دستگاه ایجاد شود و ربطی به نوع کریستال آن ندارد. دستگاه‌هایی که به‌خوبی طراحی شده‌اند، دارای محفظه‌ی رطوبت‌گیر هستند تا از متراکم و سفت شدن کریستال‌ها جلوگیری کند.

در برخی دستگاه‌ها برای رفع گیر کردن لوله‌ها می‌توان جای دو لوله‌ی فرستنده و مکنده را با هم عوض کرد تا گیر آن‌ها رفع شود، سپس لوله‌ها را مجدداً در حالت اصلی خود قرار داد. در برخی دیگر نیز دستگاه را در وضعیت Self Clean قرار می‌دهند تا لوله‌ها تمیز شوند.

به‌دلیل امکان رطوبت‌گیر بودن کریستال‌ها، برخی از دستگاه‌های لایه‌بردار به سر الماسی مجهز هستند. یک سر الماس حاوی الماس‌های خرد شده است که در نوک هندپیس قرار می‌گیرند و برای لایه‌برداری پوست به کار می‌روند. با سر الماس فقط می‌توان مشکلات کوچک پوستی را رفع کرد.

اگر قصد درمان مشکلات پوستی شدیدتر مثل آکنه، جای زخم‌ها و لک‌های بزرگ را دارید، نوع کریستالی بهتر از نوع الماس است. در نوع کریستالی، اپراتور دستگاه می‌تواند آن را در غلظت بیشتر کریستال تنظیم کرده و در نتیجه عمق لایه‌برداری را بیشتر کند.


سر الماس بخشی جدانشدنی از یک دستگاه میکرودرم است و به‌علت چندبار مصرف بودن برای افراد متعددی استفاده می‌شود. پس از لایه‌برداری پوست، باید آن را تمیز و ضدعفونی کرد. از مزایای دیگر دستگاه‌های کریستالی جنبه‌ی بهداشتی آن است.

وقتی‌که کریستال‌ها روی سطح پوست پاشیده می‌شوند، بلافاصله همراه با ضایعات سلولی سطح پوست مکیده شده و روی محفظه‌ی دیگری انباشته می‌شوند تا پس از اتمام کار تخلیه شوند. هر بسته حاوی کریستال‌های تمیز و استریل است.

مراقبت‌های قبل از میکرودرم آبریژن

اگر شما متخصص زیبایی هستید، حتماً قبل از انجام میکرودرم ابریژن این سؤالات را از فرد مراجعه‌کننده بپرسید:

مراقبت‌های پس از میکرودرم آبریژن


روز اول پس از میکرودرم ابریژن

در روز اول پس از میکرودرم ابریژن، پوست ممکن است کمی حساس و قرمز شود که البته پس از درمان، طبیعی است. برای بهبود این وضعیت استفاده مرتب و منظم از پماد‌ها یا کرم‌های مرطوب‌کننده در سه روز اول توصیه می‌شود.

روز‌های دوم و سوم پس از میکرودرم ابریژن

در این روزها پوست بسیار شاداب و درخشان به نظر رسیده و فرد از نتیجه زودرس درمان خشنود می‌شود؛ اما همچنان باید از مرطوب‌کننده و ضد آفتاب مناسب به‌طور مرتب استفاده کرد.

روز چهارم پس از میکرودرم ابریژن

زیر دوش آب گرم قرار گرفته و با یک لیف نرم از پایین به بالا روی صورت خود بکشید، سپس یک ماسک مرطوب‌کننده و اکسیژن‌رسان را روی صورت گذاشته و پس از ۲۰ دقیقه بردارید.

پس از حمام نیز صورت خود را خشک کرده و از مرطوب‌کننده به میزان کافی استفاده کنید. این کار مکمل درمان فرد است. همچنان از ضدآفتاب مناسب برای محافظت از پوستی که تازه و جدید است، استفاده شود.

روز پنجم و پس از آن

اگر همچنان پوست شما خشک است، استفاده از مرطوب‌کننده را ادامه دهید. استفاده از ضدآفتاب مناسب نیز باید ادامه یابد. در صورتی که خشکی پوست زیاد است، در روز هفتم انجام یک جلسه هیدرودرمی توصیه می‌شود. توجه کنید هرگز استفاده از ضد آفتاب مناسب فراموش نشود.

مزایای میکرودرم ابریژن

انجام لایه‌برداری به روش میکرودرم ابریژن در جلسات منظم و با فواصل یکسان، فواید چشمگیری برای پوست دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.


تمیز کردن و پاکسازی پوست

پس از درمان، پوست به‌طور ناباورانه‌ای تمیز به نظر می‌رسد؛ زیرا فرایند تراشیدن با کریستال‌ها یا سر‌های الماسی تمام اضافات پوست شامل: سلول‌های مرده، چربی اضافه و آلودگی‌ها را از سطح آن تراشیده و پاک می‌کند. پوست تمیز برای چشمگیری از ایجاد ناصافی‌ها و ضایعات ساختاری پوست لازم است. تمیز کردن پوست یکی از اجزای برنامه‌های مراقبت‌های پوستی است.

افزایش سرعت بازسازی پوست

یکی از اثرات مفید میکرودرم ابریژن، تحریک فعالیت بازسازی طبیعی پوست بدن است. با تحریک افزایش جریان خون به پوست، میکرودرم ابریژن سبب تسریع در تولید سلول‌های جدید پوست می‌شود و سرعت حرکت آن‌ها را به سمت سطح پوست ازایش می‌دهد. بنابراین پوست جوان و باطراوت به نظر می‌رسد.

تولید مکرر کلاژن

کلاژن ماده‌ی هم‌بندی است که بافت‌های بدن شامل: پوست استخوان، تاندون‌ها و عضلات را به‌هم متصل می‌کند. همچنین این پروتئین به پوست قوام و انعطاف‌پذیری می‌دهد؛ اما با افزایش سن کاهش میزان آن سبب چین‌و‌چروک و افتادگی پوست می‌شود.

یکی از فواید مهم میکرودرم ابریژن تحریک تولید مجدد کلاژن است. در مطالعات کلینیکی که در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شد. افزایش میزان کلاژن در درم (لایه دوم پوست) پس از یک‌سری درمان که شامل ۶ جلسه درمان با میکرودرم ابریژن بود، به اثبات رسید.

کاهش چین‌و‌چروک و خطوط ظریف

به‌دلیل تولید مجدد کلاژن، قوام و انعطاف‌پذیری پوست افزایش می‌یابد و در نتیجه آن چین‌و‌چروک‌های ظریف محو شده و خطوط کم عمق از بین ‌می‌روند. هرچند که خطوط عمیق به روش‌های دیگری برای درمان نیاز دارند.

کاهش منافذ بزرگ پوست

بهبود خاصیت انعطاف‌پذیری پوست در کنار تمیز شدن آن به کوچک شدن سوراخ‌های بزرگ و زشت پوست که عمدتاً در پوست‌های چرب دیده می‌شوند، کمک می‌کند و سطح پوست صاف‌تر به نظر می‌رسد.

کاهش بروز آکنه و جوش

از آن‌جایی که تمیز کردن یکی از اساسی‌ترین فواید میکرودرم ابریژن است در نتیجه پوستی که تحت درمان قرار می‌گیرد، کمتر دچار جوش‌های سرسفید و سرسیاه می‌شود. آکنه نیز به درمان با میکرودرم ابریژن پاسخ خوبی می‌دهد.

کاهش آسیب‌های پوستی

تحریک افزایش سرعت بازسازی سلول‌های پوستی به وسیله درمان با میکرودرم ابریژن سبب کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب می‌شود. تغییرات رنگدانه‌ای یا بی‌رنگ شدن (کک و مک) و سایر آسیب‌های پوستی تحت تأثیر قرار گرفته و محو می‌شوند.

کمتر شدن مشکلات پوست چرب

پوست چرب ناشی از افزایش ترشح سبوم (نرم‌کننده طبیعی پوست) است. ساختار پوست چرب ضخیم و خشن به نظر می‌رسد و سطح آن براق می‌شود. این نوع پوست مستعد داشتن منافذ باز و افزایش تجمع سلول‌های مرده پوست در سطح و ایجاد جوش است.

میکرودرم ابریژن با تنظیم ترشح سبوم و پاکسازی پوست، راه‌حل مؤثری در حل مشکلات مربوط به پوست چرب است.

کاهش آثار اسکار

از میکرودرم ابریژن برای کاهش بافت اسکار مثل اسکار آکنه، آبله مرغان و سایر اسکار‌های ایجاد شده روی صورت و شیار‌های کششی (استرچ مارک) روی پوست بدن استفاده می‌شود. عمق و ساختار بافت اسکار تعیین‌کننده تعداد جلسات درمانی است.

افزایش تراکم پوست

با افزایش سن، پوست قوام و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و نازک‌تر می‌شود. در تحقیقاتی که توسط چند محقق برجسته انجام شد، آن‌ها مشاهده کردند که پس از یکسری جلسات درمانی به‌وسیله میکرودرم ابریژن، قطر اپیدرم بیشتر شده و پوست ضخیم‌تر می‌شود.


فواید درمان میکرودرم آبریژن برای صورت

شایع‌ترین استفادۀ درمانی از این تکنولوژی برای صورت است. پوست صورت و گردن نسبت به پوست بدن در برابر آفتاب و سایر عوامل آسیب‌رسان، آسیب پذیرتر است. سن افراد را از روی چین‌و‌چروک و خطوط چهره‌شان تخمین می‌‌زنند. انجام میکرودرم ابریژن فواید درمانی زیادی برای چهره و مشکلات آن دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید.

از بین بردن چین‌و‌چروک و خطوط

راز محو کردن خطوط ظریف و چین‌و‌چروک، تحریک تولید کلاژن است که ضخامت پوست را افزایش می‌دهد. میکرودرم ابریژن همراه با IPL و محصولات آنتی اکسیدان، تولید کلاژن را به خوبی تحریک کرده و یک درمان ایده‌‌ئال برای چین‌و‌چروک و خطوط ظریف صورت است.

از بین بردن لک صورت و درمان آکنه

یک دوره‌ی چند ماهه درمان میکرودرم ابریژن به‌خوبی در درمان آکنه مؤثر است. به‌طور معمول حداقل ۴ الی ۸ جلسه با فواصل ۱ الی ۲ هفته نیاز است تا نتایج درمانی ظاهر شوند.

از بین بردن کک و مک و لک‌ها

اغلب افرادی که دارای کک و مک هستند به‌دنبال راهی می‌گردند که بتوانند از دست آن‌ها خلاص شوند. تکنیک میکرودرم ابریژن برای رفع کک و مک مناسب است و با برداشتن لایه‌ی سطحی پوست سبب کم‌رنگ شدن کک و مک‌ها می‌شود.

این روش درمانی روی پوست‌های جوان‌تر مؤثرتر است؛ زیرا تجدید و نوسازی سلولی سریع‌تری دارند. میکرودرم ابریژن روش ملایم‌تری نسبت به IPL بوده؛ اما از پیلینگ شیمیایی قوی‌تر است. میکرودرم ابریژن روش بی‌خطری است؛ زیرا بدون آسیب به رنگدانه‌ی، پوست سبب کوچکتر و کم‌رنگ‌تر شدن کک و مک‌ها می‌شود.

درمان مول‌ها

برخی از مول‌ها ممکن است پیشرفت کرده و به ضایعات سرطانی تبدیل شوند. میکرودرم ابریژن درمان مؤثری برای برداشتن مول‌ها و لک‌های پیش سرطانی و مشکوک است. در موارد نادری که این مول‌ها و ضایعات به درمان با این روش پاسخ ندهند، می‌بایست پزشک درمان‌های دیگری را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

پررنگ شدن و کم‌رنگ شدن پوست

مشکلات رنگدانه‌ای پوست مثل لک‌های قهوه‌ای یا لک‌های روشن را می‌توان با انجام این روش تا حدودی با رنگ پوست اطراف یکنواخت کرد.

حلقه‌های سیاه دور چشم

سیاهی زیر چشم معمولاً به علت ماندن خون در عروق آن ناحیه ایجاد می‌شود که هاله‌ی سیاهی را در دور چشم ایجاد می‌کند و ناحیه‌ی چشم را تیره و ناسالم نشان می‌دهد.

تحریک سیستم لنفاوی به وسیله‌ی میکرودرم ابریژن در نهایت منجر به کاهش تیرگی دور چشم می‌شود. همچنین محصولاتی وجود دارند که خون اضافه در این مویرگ‌ها را جذب کرده و می‌توانند در کنار میکرودرم ابریژن به درمان این مشکل کمک کنند.

خطوط ناشی از سیگار کشیدن

خطوط ناشی از سیگار کشیدن، شیار‌های عمیق عمودی دور دهان هستند که به خوبی به درمان با میکرودرم ابریژن پاسخ می‌دهند. این ناحیه برای انجام عمل‌های جراحی مناسب نیست و تزریق فیلرها و کلاژن نیز دردناک است، بنابراین میکرودرم ابریژن گزینه درمانی مناسب‌تری است.

افتادگی پوست و برجستگی‌های فک و اطراف دهان

معمولاً پوست در اطراف دهان دچار افتادگی می‌شود و کیسه‌هایی در پوست یا برجستگی‌هایی را در اطراف فک ایجاد می‌کند. از آن‌جایی که میکرودرم ابریژن تولید کلاژن را تحریک می‌کند، می‌تواند تون و قوام پوست را بازگردانده و از ظاهر افتاده‌ی پوست بکاهد. میزان بهبودی به افراد و میزان افتادگی اولیه‌ی آن‌ها بستگی دارد.

درمان روزاسه

روزاسه نوعی آکنه‌ی بزرگسالان است که در آن مویرگ‌ها گشاد شده‌اند و به پوست ظاهری برافروخته و صورتی می‌دهند. میکرودرم ابریژن به خصوص اگر همراه با IPL انجام شود، می‌تواند در درمان آن مؤثر باشد.

درمان اسکار‌های صورت

معمولاً اسکار‌های ایجاد شده در صورت مخصوصاً اگر شدید باشند به سختی درمان می‌شوند. بیماران جوان‌تر به درمان سریع‌تر پاسخ می‌دهند. معمولاً ۶ الی ۸ جلسه درمان برای رفع اسکار آکنه توصیه می‌شود و بهتر است جلسات دوم و پنجم با شدت بالا و درحد درم ابریژن انجام شوند. برخی از بیماران مبتلا بعه اسکار آکنه به بیش از ۱۰ جلسه درمان نیاز دارند.

ماندگاری میکرودرم ابریژن

باید به این نکته توجه کرد که روش‌های جوان‌سازی پوست دائمی نیستند و دلیل آن هم این است که فرآیند پیری پوست متوقف نمی‌شود؛ اما نتایج بعضی از روش‌های جوان‌سازی ممکن است تا چند سال ماندگار باشند.

نتایج درمان میکرودرم ابریژن موقتی هستند و معمولاً بین ۹ تا ۱۲ ماه دوام دارند. هرچه بیشتر به پوست خود اهمیت دهید و از آن مراقبت کنید، نتایج نیز ماندگارتر خواهند بود. حتماً در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا ماندگاری این روش را بالاتر ببرید.


مزایای میکرودرم ابریژن برای بدن

میکرودرم برای حل مشکلات پوست بدن کمتر انجام می‌شود؛ اما تقاضا برای انجام آن روبه رشد است. برای رفع دو مشکل شایع پوست بدن می‌توان از این روش استفاده کرد. یکی شیار‌های کششی پوست (استرچ مارک) و دیگری بافت اسکار کلوئید است. شیار‌های کششی پوست اغلب در روی شکم، ران‌ها و سینه‌ها به علت افزایش وزن و همچنین کاهش وزن سریع ایجاد می‌شوند. پوست در این نواحی خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و نمی‌تواند پس از کشش دوباره جمع شود. جدا از نوسان وزن، استرچ مارک‌ها در دوران بلوغ و حاملگی نیز ایجاد می‌شوند.

هزینه میکرودرم ابریژن

هزینه میکرودرم ابریژن به تعداد جلسات، انتخاب کلینیک زیبایی و… بستگی دارد؛ اما این روش معمولاً همراه با پاکسازی صورت انجام می‌شود که نسبت به خدمات دیگر قیمت مناسب‌تری دارد.