چگونه با تزریق ژل جای جوش را از بین ببریم؟

اسکار‌های فرورفته آتروفیک روی صورت، عارضه‌ی شایع ناشی از کنده شدن پوست، آکنه، آبله مرغان و تروما هستند.

اسکار‌های گسترده می‌توانند به طور مؤثری با درمان ژل صاف و هموار گردند. کاربرد ژل در مورد اسکار‌های فرورفته بسیار مؤثر و مناسب است، البته این روش درمانی را باید پزشک پوست تجویز کند و فرد نباید خودسرانه این پروسه را انجام دهد.

در ابتدا فرد با مراجعه به یک دکتر پوست اسکار‌هایی مانند آکنه، جراحی، تروما و عفونت را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس انتظارات فرد و توضیح بهتر جهت بهبود اسکار با درمان ژل مطرح می‌شود و بعد پوست دو طرف اسکار با استفاده از انگشتان شست و اشاره به آرامی کشیده می‌شود. بیشتر اسکار‌های آتروفیک با لبه‌های گرد صاف که قابل کشش هستند می‌توانند با ژل بهتر شوند.

باید بگوییم که تزریق ژل برای اسکار‌های نوک تیز و اسکار‌های غیر قابل اتساع ممنوع است و بهتر است که از موارد دیگر برای برطرف کردن آن استفاده شود.

هدف از درمان با ژل، محو شدن کامل اسکار‌های فرو رفته‌ بوده و از پُر شدن آن‌ها اجتناب می‌شود.

حجم ژل برای درمان جای جوش

حجم ژل لازم برای درمان جای جوش و اسکار به میزان گسترش و عمق آنان بستگی دارد. به‌طور معمول، حجم‌های کم برای درمان اسکار‌های بسیار ریز و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نحوه‌ی تزریق ژل برای درمان جای جوش

قبل از آغاز درمان، پزشک از بی‌حس کننده‌های حاوی لیدوکائین برای بی‌حس کردن جای تزریق و سوزن استفاده می‌کند و توصیه می‌شود که افراد بعد از تزریق جهت کنترل درد و سوزش از کمپرس یخ و سرد استفاده کنند.

دکتر قبل از شروع درمان، محل تزریق را با الکل تمیز می‌کند و سپس پماد را به‌صورت حرکت حلقوی در پوست مالش می‌دهد تا نفوذ آن را به داخل پوست افزایش دهد. بعد از چند دقیقه، پزشک الکل را پاک می‌کند و بیمار باید در وضعیت نیمه نشسته قرار بگیرد. بعد از آن پزشک یک سمت از اسکار برای اولین تزریق پروانه‌ای انتخاب می‌کند و سوزن تزریق درست در خارج از محیط اسکار و با زاویه 15 درجه نسبت به پوست وارد می‌شود.

ماندگاری تزریق ژل برای جای جوش

دوام اثر درمان اسکار با فیلر، به‌طور معمول 5 تا 9 ماه است. درمان بعدی با ژل وقتی که حجم تزریق قبلی کاهش می‌یابد و اسکار دوباره واضح می‌شود توصیه می‌شود.

به‌طور کلی درمان جای جوش با ژل یکی از ساده‌ترین و البته ارزان‌ترین روش‌ها به‌شمار می‌رود و به دوره‌ی نقاهت نیاز ندارد.