آیا درمان خانگی سلولیت امکان‌پذیر است؟

اگر به خواندن این مطلب جذب شده‌اید، پس احتمالاً مانند اکثر انسان‌های بالغ سلولیت دارید. اگرچه سلولیت 100 درصد طبیعی است و هیچ مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کند، اما اگر ظاهر ناهموار پوست خود را دوست ندارید و به دنبال اطلاعاتی در مورد چگونگی درمان سلولیت هستید، این مطلب را از دست ندهید.

اول از همه و قبل از اینکه برای خرید محصولات مختلف، حسابی خود را به خرج بیندازید، باید بدانید که هیچ درمان سریعی برای سلولیت وجود ندارد. با اینکه پیشرفت در درمان‌های رفع سلولیت راهی بس طولانی را طی کرده است، اما باید ببینیم که آیا واقعا می‌توان از شر سلولیت به‌طور کامل خلاص شد و اینکه کدام درمان‌های حرفه‌ای سلولیت واقعاً کار می‌کنند؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید.

همه چیز درباره سلولیت

اینکه به روش‌های درمان سلولیت بپردازیم نیاز است تا به‌طور مختصر اطلاعات خود راجع به این بیماری (مشکل پوستی) را به‌روزرسانی کنید.

سلولیت یک بیماری پوستی بسیار شایع و بی‌ضرر است که باعث ایجاد پستی بلندی بر روی ران‌ها، باسن، اطراف کمر و شکم و به ندرت در بالای بازوها یا زیر شکم می‌شود. گاهی اوقات از سلولیت به‌عنوان پوست بافت پنیری یا پوست پرتقالی یاد می‌شود. تنها در صورتی می‌توانید سلولیت خفیف را مشاهده کنید که پوست خود را در ناحیه‌ای که سلولیت دارید فشار دهید. سلولیت شدیدتر باعث می‌شود پوست چروکیده و ناهموار با ظاهری شبیه قله و دره‌ها دیده شود.

این عارضه بیشتر در زنان شایع است. در واقع بیشتر زنان بعد از بلوغ دچار سلولیت می‌شوند، زیرا چربی زنان به‌طور معمول در ران‌ها و باسن آن‌ها توزیع می‌شود. سلولیت همچنین با افزایش سن، زمانی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، شایع‌تر می‌شود.

بسیاری از افراد سعی می‌کنند ظاهر پوست خود را از طریق کاهش وزن، ورزش، ماساژ و کرم‌هایی که به‌عنوان راه حلی برای سلولیت به بازار عرضه می‌شوند، بهبود بخشند. گزینه‌های درمانی اثبات شده پزشکی نیز در دسترس هستند، اگرچه معمولا نتایج آن‌ها فوری یا طولانی مدت نیستند.


اطلاعات کمی در مورد عوامل ایجاد سلولیت وجود دارد. در مجموع عامل اصلی ایجاد سلولیت، تارهای رابط فیبری هستند که پوست را به عضله زیرین متصل می‌کنند و چربی در بین آن‌ها قرار می‌گیرد. همانطور که سلول‌های چربی در بین این تارها جمع می‌شوند، به سمت پوست فشار می‌آورند، در حالی که این تارهای بلند، سخت و محکم در سر جای خود قرار گرفته‌اند و به سمت عضله زیر پوست فشار می‌آورند.

به همین دلیل یک سطح ناهموار بر روی پوست ایجاد می‌شود، یعنی جایی که چربی به بالا فشار می‌آورد پوست برآمده شده و جایی که تار همبند پوست را به سمت عضله می‌کشد، پوست فرورفته می‌شود. علاوه بر این، عوامل هورمونی نقش زیادی در ایجاد سلولیت دارند و ژنتیک، ساختار پوست، بافت پوست و نوع بدن را تعیین می‌کند. عوامل دیگری مانند وزن و تون عضلانی بر داشتن سلولیت تأثیر می‌گذارند، اگرچه افراد دارای تناسب اندام نیز می‌توانند آن را داشته‌باشند.

در ادامه، نگاهی به تمام روش‌های درمان سلولیت خواهیم داشت. فقط توجه کنید که متاسفانه طبق گفته محققان، تاکنون علیرغم رویکردهای درمانی متعددی که برای درمان سلولیت تلاش می‌کنند، هیچ روشی در طولانی مدت موفق نبوده است.

با در نظر گرفتن تمام عوامل سبک زندگی که بر ظاهر و سلامت پوست شما تأثیر می‌گذارند، قابل درک است که چرا درمان‌های فشرده‌ی سلولیت (از جمله دستگاه‌های غیر تهاجمی، مانند ماساژ یا فرکانس رادیویی و آکوستیک، لیزر و درمان‌های مبتنی بر نور، لیپوساکشن، کرم‌های موضعی، تزریق، و کربوکسی تراپی) گزینه‌های محبوبی هستند. اما متأسفانه، این‌ها راه حل‌های بلندمدتی برای حفظ سلامت پوست نیستند.

برای اینکه برخی از این درمان‌های سلولیت مؤثر واقع شوند، ممکن است به درمان‌های مداوم برای ماه‌های متمادی نیاز داشته‌باشید، در غیر این صورت نتایج می‌توانند ظرف شش ماه تا یک سال کاهش یابند.


پس چگونه باید با سلولیت مقابله کرد؟ به‌نظر می‌رسد کاهش ذخیره چربی و افزایش گرمازایی (سوزاندن چربی از طریق گرمای بدن)، در حالی که میکروسیرکولاسیون و سنتز کلاژن را بهبود می‌بخشند، راه‌های اصلی درمان سلولیت نیز هستند.

بنابراین شما برای درمان سلولیت می‌توانید از روش‌های پزشکی استفاده کنید، اما برای حفظ طولانی مدت نتایج باید روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی را نیز مد نظر قرار دهید. حال با ذکر این مقدمه، ابتدا نگاهی کامل به تمامی روش‌های پزشکی درمان سلولیت خواهیم داشت و در ادامه، روش‌های خانگی و تغییرات لازم در سبک زندگی برای درمان سلولیت را هم توضیح خواهیم داد و در انتها، چندین روش طب سنتی را نیز بررسی خواهیم کرد.

روش‌های پزشکی برای کاهش و درمان سلولیت

در ادامه بهترین راه‌های درمان سلولیت که توسط متخصصان پوست و جراحان پلاستیک توصیه می‌شوند را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

کرایولیپولیز (Cryolipolysis)

کرایولیپولیز یا CoolSculpting یک روش غیرتهاجمی است که سلولیت را با انجماد سلول‌های چربی زیر پوست از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود تا سلول‌های چربی از هم گسیخته شده و محتویات آنها جذب بدن شود.

اما برای حل کردن دو تا سه سانتی متر چربی، نیاز به چندین جلسه درمانی دارید. بنابراین درمان سلولیت با روش Cryolipolysis ممکن است سه تا چهار ماه طول بکشد تا بدین ترتیب شاهد کاهش محسوسی در سطح پوست خود باشیم.

اولتراسوند

اولتراسوند یک روش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای هدف قرار دادن و از بین بردن چربی شکم و ران استفاده می‌کند. نتایج روش اولتراسوند برای درمان سلولیت هم به دو یا سه ماه زمان نیاز دارد. توصیه می‌شود که در دوره درمان اولتراسوند، از روش‌های دیگر برای درمان سلولیت هم به‌طور هم زمان استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید از اولتراسوند برای اندازه گیری اثربخشی سایر درمان‌های سلولیت نیز استفاده کنید.

سلفینا

سلفینا که به آن Subcision هم می‌گویند، یک روش غیر جراحی است که در طول آن از یک سوزن برای شکستن بافت‌ها و نوارهای هم بند سخت زیر پوست استفاده می‌شود تا با آزاد کردن چربی، ظاهر سلولیت از بین برود. نتایج این روش را می‌توان در کمتر از سه روز مشاهده کرد و اثرات آن در درمان سلولیت می‌تواند تا سه سال باقی بماند.

درمان با امواج صوتی

این درمان برای کاهش ظاهر سلولیت ساخته شده‌است. در این روش با ارتعاش بافت همبند در مناطقی از بدن که مستعد سلولیت هستند، به تحریک و افزایش تولید کلاژن، بهبود ظاهر، بافت و انعطاف پذیری پوست کمک می‌شود. البته برای مشاهده نتایج جزئی به چندین جلسه درمان نیاز دارید.


درمان با لیزر و فرکانس رادیویی

این درمان‌های پزشکی از ماساژ بافت چربی زیر پوست با ترکیبی از فناوری فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و انرژی لیزر دایود برای درمان سلولیت استفاده می‌کنند. همچنین در طول درمان ممکن است به‌طور همزمان از اعمال گرما و مکش پوست نیز استفاده شود.

سلولاز (Cellulaze) یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای سخت زیر پوست که محل به دام افتادن چربی هستند را می‌شکند و همچنین ممکن است پوست شما را ضخیم‌تر کند. بهبودی با این روش پس از یک دوره‌ی درمانی مشاهده می‌شود و اثرات آن نیز می‌تواند شش ماه یا بیشتر باقی بماند.

آزادسازی بافت دقیق با کمک خلاء

در این روش، نوارهای سخت زیر پوست را با وسیله‌ای که حاوی تیغه‌های برنده کوچکی است می‌شکنند. بدین ترتیب بافت زیر پوستی می‌تواند به سمت بالا حرکت کند تا پوست فرورفته را جبران نماید و ظاهر سطح پوست را صاف کند. نتایج این درمان ممکن است تا سه سال باقی بماند.

کربوکسی تراپی

در طی این روش، یک تکنسین دی اکسید کربن را به زیر پوست تزریق می‌کند. تصور می‌شود که این کار باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه از پوست می‌شود که بدین ترتیب ظاهر سلولیت کاهش می‌یابد. البته ممکن است کمی احساس درد و کبودی موقت داشته‌باشید، ولی نتایج قطعی درمان سلولیت را بعد از 7 تا 10 جلسه درمانی مشاهده خواهید کرد.

میکرودرم ابریژن

در این درمان از اکسید آلومینیوم (یک ساینده بسیار قوی) یا کریستال‌های نمک برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. این ذرات ریز به آرامی پوست پیر را لایه برداری می‌کنند و بدین ترتیب، رشد سلول‌های جدید پوست را تحریک می‌کنند. برای مشاهده نتایج جزئی، به چندین جلسه درمانی نیاز خواهید داشت.


اندرمولوژی

Endermologie یک درمان اسپا است که در آن در حالی که پوست شما با ابزاری شبیه به خلاء کشیده می‌شود، ماساژ عمیق دریافت می‌کنید. برای مشاهده نتایج اندرمولوژی به چندین جلسه نیاز دارید که این جلسات ممکن است تا 12 ماه ادامه داشته‌باشند. همچنین در این روش معمولا مقداری کبودی بر روی پوست ایجاد می‌شود.

لونیترمی

اگر این درمان اسپا را انتخاب کنید، ابتدا سطح ناحیه دارای سلولیت با جلبک یا خاک رس (و گاهی اوقات مخلوطی از هر دو) پوشانده می‌شود. در مرحله بعد، چندین الکترود به ناحیه تحت درمان پوست متصل می‌شوند و قبل از اینکه تکنسین اتاق را ترک کند، پوست را در پلاستیک می‌پیچاند.

در طول درمان، جریان الکتریکی خفیفی را احساس خواهید کرد که برخی از مردم می‌گویند که کمی دردناک یا ناخوشایند است. گفته می‌شود که این درمان اندازه سطح پوست ناحیه تحت درمان را کمتر می‌کند که به خودی خود ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش دهد.

البته بدون مطالعات منتشر شده مستقل، دشوار است که بدانیم آیا این روش واقعا در درمان سلولیت موثر است یا نه. برخی از افراد می‌گویند که پوستشان پررنگ‌تر می‌شود، اما هنوز سلولیت را می‌بینند. دیگران می‌گویند که Ionithermie هیچ تفاوتی را در ظاهر سلولیت پوستشان ایجاد نکرده است. اما به هر حال حتی اگر نتایج را مشاهده کردید، فقط 12 تا 18 ساعت دوام خواهند داشت. بنابراین Ionithermie روش موثری در درمان سلولیت نیست.

درمان‌های موضعی و استفاده از کرم‌های درمان سلولیت

درمان‌های موضعی و کرم‌ها ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کنند، اما اثرات آن‌ها طولانی مدت نیست و بنابراین به‌عنوان درمان قطعی سلولیت مفید نخواهند بود. اما برای حفظ نتایج، می‌توانید به‌صورت روزانه این محصولات را بر روی پوست خود اعمال کنید. گفته می‌شود کرم‌ها باعث سفت شدن پوست می‌شوند و همچنین، رطوبت را به سطح پوست اضافه می‌کنند که این دو عامل می‌توانند باعث کاهش ظاهر سلولیت شوند.


اما کرم‌ها سلولیت را از بین نمی‌برند و فقط ظاهر آن را به‌طور موقت کاهش می‌دهند، زیرا سلول‌های چربی هنوز در زیر پوست وجود دارند. در ادامه دو مورد از مواد رایج موجود در کرم‌های ضد سلولیت را بررسی می‌کنیم:

·         کافئین: کافئین سلول‌های چربی عامل ایجاد سلولیت را کم آب می‌کند و بدین ترتیب باعث می‌شود تا حجم آن‌ها کوچک‌تر شده و کمتر دیده شوند. این کرم باید روزانه اعمال شود. انواع کرم‌های کافئینی برای سلولیت در داروخانه‌ها و به‌صورت آنلاین در دسترس هستند.

·         رتینول: رتینول ممکن است با ضخیم کردن پوست، ظاهر سلولیت را کاهش دهد، اما حداقل 6 ماه استفاده از آن به‌صورت روزانه برای مشاهده نتایج مورد نیاز است. مهم است که ابتدا تست پچ را امتحان کنید، زیرا برخی از افراد عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب را با استفاده از رتینول تجربه کرده‌اند. کرم‌های رتینول نیز هم در داروخانه‌ها و هم برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

تحقیقات پیرامون کرم‌های سلولیت نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. مثلا یک تحقیق در سال 2011 نشان داد که وقتی استفاده از کرم سلولیت را با یک رژیم غذایی مناسب ترکیب کنید، سلولیت به‌طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. تصور می‌شود این کرم‌ها مزایای کنترل رژیم غذایی را در کاهش ظاهر سلولیت افزایش می‌دهند.

همچنین برخی از محققان استفاده از داروهایی که می‌توانند متابولیسم و گردش خون سلولی را بهبود بخشند را برای کاهش ظاهر یا درمان سلولیت پیشنهاد کرده‌اند، اما این موارد هنوز یا به‌طور کامل آزمایش نشده‌اند و یا اثربخشی آنها ثابت نشده است.

به‌طور کلی اگر به امتحان کرم یا لوسیون سلولیت علاقه دارید، ابتدا آن را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید، زیرا برخی افراد واکنش پوستی آلرژیک به این کرم‌ها دارند. افرادی که از اسپری استنشاقی آسم استفاده می‌کنند قطعاً باید از استفاده از هر محصولی که حاوی آمینوفیلین است (ماده‌ای که در برخی از کرم‌های درمان سلولیت یافت می‌شود) خودداری کنند، زیرا حتی کرم حاوی آن می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

مزوتراپی

در طی این روش، شما یک سری تزریق در ناحیه‌های دارای سلولیت دریافت می‌کنید. مواد مختلفی از جمله کافئین، برخی هورمون‌ها، آنزیم‌ها و عصاره‌های گیاهی به این ناحیه تزریق می‌شوند. از آنجا که هر پزشک از ترکیب منحصر به فردی از مواد استفاده می‌کند، هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام مواد در درمان سلولیت موثر هستند وجود ندارد.

در مجموع تاکنون مطالعات کمی این روش را بررسی کرده‌اند. مزوتراپی عوارض جانبی شایعی شامل قرمزی و تورم، ایجاد توده‌های حساس در زیر پوست، عفونت، واکنش آلرژیک پوستی و تغییرات رنگ پوست دارد.

Qwo

یکی از محبوب‌ترین درمان‌های سلولیت تا به امروز، Qwo (یک آنزیم تزریقی که اتصالات سپتوم را که در ایجاد سلولیت نقش دارند، می‌شکند). در طی این عمل شما دردی معادل یک نیشگون گرفتن خفیف (مشابه تزریق بوتاکس) احساس خواهید کرد و ممکن است تا یک هفته، کمی کبودی، تورم و درد در آن ناحیه از پوستتان احساس کنید. همچنین، شما احتمالاً به حدود سه جلسه برای مشاهده نتایج قطعی نیاز خواهید داشت. پزشکان نمی‌توانند با اطمینان صددرصد بگویند که سلولیت شما هرگز عود نخواهد کرد (به لطف ژنتیک و نوسانات وزن)، اما شما می‌توانید انتظار داشته‌باشید که اثرات این روش در درمان سلولیت به‌طور قابل توجهی طولانی‌تر از مثلاً بوتاکس یا پرکننده‌های صورت، (مثلا تا چندین سال) طول بکشد.


Avéli

این یکی از جدیدترین روش برای خلاص شدن از شر سلولیت است. در این روش درمانی حرفه‌ای که در آن یک پروب طولانی در پوست شما قرار داده می‌شود تا نوارهای هم‌بند ایجاد کننده گودی سلولیت را قطع کند. شما فقط به یک درمان یک ساعته نیاز دارید تا پوستتان فوراً صاف به‌نظر برسد (و نگران نباشید، با بی حسی موضعی دردی را حس نخواهید کرد)، اما این روش ارزان نیست و بسته به نوع آن، می‌توانید انتظار پرداخت از ۱۰۰ میلیون تومان به بالا را داشته باشید.

همچنین ممکن است پس از آن مقداری کبودی و تورم و احتمالاً کمی درد در 24 ساعت اول را تجربه کنید، اما در عرض یک هفته فعالیت‌های عادی خود را از سر خواهید گرفت. فقط توجه داشته‌باشید که این درمان سلولیت آنقدر جدید است که هنوز به‌طور گسترده در دسترس نیست.

لیپوساکشن برای درمان سلولیت

بسیاری از زنان به منظور بهبود نواحی فرورفته پوست (سلولیت) به لیپوساکشن (که اغلب به آن “لیپو” گفته می‌شود) روی می‌آورند. به‌طور کلی لیپوساکشن برای باریک کردن و تغییر شکل سریع نواحی خاص بدن با حذف رسوبات چربی اضافی استفاده می‌شود.

لیپوساکشن (لیپوساکشن با خلاء یا لیپوساکشن با لیزر) یک روش جراحی است، بنابراین خطراتی مشابه بسیاری از درمان‌های پزشکی یا زیبایی دیگر دارد. بیماران باید از جدیت انجام لیپوساکشن، از جمله عواقب بالقوه در صورت اشتباه انجام شدن این روش آگاه باشند.

در حالی که اکثر بیماران پس از لیپوساکشن تنها دچار کبودی و تورم می‌شوند، (که خوشبختانه معمولاً با گذشت زمان بهبود می‌یابند)، همیشه خطر بروز عوارض جانبی جدی‌تری وجود دارد: از جمله مواردی که از نظر روحی و جسمی دردناک هستند. مثلا هر فردی که در حین جراحی تحت بیهوشی قرار می‌گیرد در معرض خطر آریتمی قلبی، واکنش نامطلوب به داروها یا حتی آسیب مغزی در موارد شدید قرار دارد.

همچنین، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بیمارانی که تحت درمان لیپوساکشن قرار گرفته‌اند ممکن است متوجه شوند که سلولیت یا چربی بدن آن‌ها در عرض یک سال دوباره برگشته است. خبر بدتر این است که چربی بازگشته پس از عمل لیپوساکشن از نوع زیر پوستی نیز نیست (نوعی که درست زیر پوست قرار دارد)، بلکه چربی احشایی عمیق‌تر و خطرناک‌تر است که با بسیاری از بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری قلبی و مرگ زودرس مرتبط است.

نکته اصلی در مورد استفاده از لیپوساکشن به‌عنوان یک درمان سلولیت این است که حتی اگر این روش را انجام دهید، باید تغییرات دائمی در رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی خود ایجاد کنید. در غیر این صورت، سلول‌های چربی و سلولیت بیشتری در جای دیگری از بدن ایجاد و ذخیره می‌شوند.


روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی برای درمان سلولیت

در ادامه شش راه کاملا طبیعی برای کمک به کاهش ظاهر سلولیت که می‌توانید آن‌ها را در منزل انجام دهید آورده شده است:

یک رژیم غذایی سالم داشته‌باشید

آیا می‌خواهید سلولیت روی پاهای شما از بین برود؟ کاهش وزن و سپس حفظ درصد چربی سالم ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت روی پاها یا جاهای دیگر کمک کند. برخی از بهترین مواد غذایی برای کاهش یا پیشگیری از سلولیت عبارتند از:

بذر کتان: کتان برای سلامت پوست و سلامت عمومی بسیار عالی است، زیرا سطح استروژن را تعدیل می‌کند و همچنین ممکن است تولید کلاژن را افزایش دهد. می‌توانید روی صبحانه و اسموتی‌هایتان دانه کتان بپاشید و یا دانه‌ها را به تنهایی بخورید.

غذاهای آبرسان: از آنجایی که کم آبی بدن می‌تواند منجر به خشکی پوست شود، سعی کنید غذاهای مرطوب کننده طبیعی بیشتری مصرف کنید. این غذاها شامل سبزیجات و میوه‌های تازه، به ویژه خربزه، توت‌ها، خیار، کرفس، مرکبات و گیاهان تازه است.

غذاهای پر فیبر: این غذاها شامل سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و انواع توت‌ها می‌شوند. فیبر به پاکسازی روده بزرگ، مهار گرسنگی، حمایت از متابولیسم و تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. غذاهای پر فیبر که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند (مانند سبزیجات برگ‌دار یا انواع توت‌ها) نیز به دلیل توانایی آنها در کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد (که باعث پیری پوست می‌شود) مفید هستند.

منابع پروتئینی باکیفیت: غذاهای پروتئینی با کیفیت بالا، مانند گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ماهی صید دریا و پودر پروتئین ارگانیک، می‌توانند از متابولیسم سالم حمایت کرده و به کاهش سلولیت کمک کنند.

غذاهای غنی از پتاسیم: دفع مایعات اضافی و مواد زائد از سلول‌ها می‌تواند به کاهش سلولیت کمک کند. سبزیجات برگ سبز، آووکادو، موز، آب نارگیل و لبنیات همگی سرشار از پتاسیم هستند.

چربی‌های سالم: نارگیل و ماهی‌های صید شده وحشی حاوی اسیدهای چرب هستند که باعث تقویت بافت سالم چربی زیرپوستی می‌شوند. روزانه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق بکر و یک وعده ماهی صید شده وحشی (یا 1000 میلی گرم روغن ماهی) را برای بهترین نتیجه مصرف کنید.

کلپ (اشنه دریایی): کلپ حاوی ترکیبی به نام “فوکوزانتین” است که در گیاهان سبز حاوی کلروفیل یافت می‌شود و از متابولیسم بهتر و سلامت پوست حمایت می‌کند. سعی کنید مقدار کمی از آن را بر روی غذاهای خود بپاشید.

آب: آیا می‌دانید که نوشیدن آب زیاد برای کاهش سلولیت چقدر اهمیت دارد؟ بله! آب پوست را هیدراته نگه می‌دارد و به دفع ترکیبات سمی کمک می‌کند. سعی کنید روزانه هشت تا 10 لیوان آب شیرین بنوشید. پوستی که به خوبی هیدراته شده‌است، یکدست‌تر به‌نظر می‌رسد.


سعی کنید از این مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن سلولیت شوند اجتناب کنید یا حداقل مصرف آن‌ها را کاهش دهید:

شکر و نمک: اگر فکر می‌کنید رژیم غذایی شما تاثیری بر سلولیت ندارد، دوباره فکر کنید! دلیل این امر این است: شکر باعث احتباس مایعات، التهاب و ذخیره چربی بیشتر در بدن می‌شود و همه این‌ها می‌توانند ظاهر سلولیت را افزایش دهند. برچسب مواد غذایی که می‌خرید را بخوانید و سعی کنید مصرف قند و شکر روزانه خود را کاهش دهید. مصرف سدیم (نمک) خود را نیز محدود کنید، زیرا نمک یکی از عوامل اصلی احتباس آب است. برای بهترین نتایج به یک رژیم درمانی، پایبند باشید که هم قند و هم نمک کمی دارد.

آرد تصفیه شده (سفید) و محصولات غلاتی تصفیه شده: این غذاها به سرعت به قند تجزیه می‌شوند و کالری بالایی دارند.

آلرژن‌های غذایی: غذاهایی مانند گلوتن و کازئین A1 که در اکثر لبنیات، صدف‌ها و بادام‌زمینی‌ها یافت می‌شود، می‌توانند در برخی از افراد، آلرژی یا التهاب ایجاد کنند. این‌ها اثرات منفی بر سلامت پوست دارند و می‌توانند باعث کاهش گردش خون و ایجاد تداخل در جذب طبیعی مواد مغذی شوند.

چربی‌های ترانس و هیدروژنه: این مواد نه تنها برای پوست، بلکه برای سلامت کلی بدن ناسالم هستند و در غذاهای فرآوری شده یافت می‌شوند.

کلاژن بیشتری مصرف کنید

بافت همبند (از جمله لایه‌های پوست) از کلاژن تشکیل شده‌است و هنگامی که پوست قوی‌تر باشد، ظاهر سلولیت کاهش می‌یابد. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است و برای خاصیت ارتجاعی، جوان ماندن بافت و استحکام پوست مورد نیاز است. یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت کلاژن بیشتر، مصرف آبگوشت است که اسیدهای آمینه‌ای مانند گلوتامین دارد.

آبگوشت یا آبگوشت استخوان علاوه بر مواد معدنی مهم و حتی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، حاوی آمینواسیدهایی به نام پرولین و گلیسین است که کلاژن را می‌سازند. کلاژن موجود در آب استخوان می‌تواند بافت پوست را تقویت کرده و به معکوس کردن علل زمینه‌ای سلولیت کمک کند.

یک تحقیق معتبر اخیرا نشان داده است که بیمارانی که 2.5 گرم پپتیدهای کلاژن فعال زیستی(BCP)  مصرف می‌کنند، کاهش قابل توجهی در درجه سلولیت را تجربه می‌کنند. مصرف منظمBCP  در یک دوره 6 ماهه منجر به بهبود واضح ظاهر پوست در زنان مبتلا به سلولیت متوسط شد. همانطور که انتظار می‌رفت، نتایج در زنانی که اضافه وزن داشتند بسیار چشمگیرتر هم بود.


مکمل‌های ضد سلولیت مصرف کنید

برخی از مکمل‌ها و موادمغذی می‌توانند به حفظ شکل پوست شما کمک کنند:

بروملین و آنزیم‌های پروتئولیتیک: از این آنزیم‌های سیستمیک با موفقیت برای مبارزه با التهاب و حل کردن تجمعات بافت چربی استفاده می‌شود.

کُلا: این عصاره موضوع بسیاری از تحقیقات درباره سلولیت بوده و نتایج مثبتی را نشان داده‌است. این گیاه بدون کافئین، خاصیت آرامش بخشی دارد و می‌توان آن را قبل از خواب مصرف کرد. این کار با کمک به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، در عین حال به ضخیم‌تر کردن آن نیز کمک می‌کند.

عصاره قهوه سبز (که حاوی کافئین است): انبه آفریقایی و fucoxanthin مکمل‌های دیگری هستند که فواید مشابهی را ارائه می‌دهند. ثابت شده‌است که کافئین گردش خون را تحریک می‌کند و به‌طور بالقوه به چربی سوزی کمک می‌کند، بنابراین از کافئین در بسیاری از مکمل‌های سلولیت استفاده می‌شود.

به‌طور منظم ورزش کنید

در مورد تاثیر ورزش بر درمان سلولیت به‌طور کامل در مطلب “ورزش برای سلولیت” توضیح دادیم. به‌طور خلاصه، تمریناتی که علاوه بر افزایش ضربان قلب و تنفس، تحرک مکانیکی بیشتری بر روی بدن شما اعمال می‌کنند، بیشترین تاثیر را در درمان سلولیت دارند (مثل دویدن در سربالایی). هرچه ورزش کم تحرک‌تر باشد و فشار کمتری بر قلب و ریه‌های شما وارد کند، تاثیر کمتری بر روی سلولیت خواهد داشت. در ادامه چند نکته کلی وجود دارد که باید به خاطر داشته‌باشید تا بیشترین فواید را از تمرینات خود ببرید:

·         به دنبال برنامه‌ای باشید که به‌طور ایده آل تمرینات هوازی پشت سر هم و تمرینات مقاومتی را با هم ترکیب کند. تمریناتی را هدف گذاری کنید که بین 20 تا 40 دقیقه در روز طول بکشند.

·         تمرین اینتروال یا پشت سر هم باعث افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری طولانی مدت پس از پایان تمرین (24 تا 48 ساعت) می‌شود (به‌عنوان اثر پس‌سوختگی شناخته می‌شود).

·         تمرین اینتروال شامل تمرینات کوتاه و شدید مانند دوی سرعت است و سپس شما را برای مدت کوتاهی به یک دوره خنک کردن باز می‌گرداند.

·         دویدن و تمرین با وزنه همراه با یک تمرین موثر بر پایه پیلاتس، رقص، یوگا و تمرینات کششی برای درمان سلولیت بسیار خوب هستند.

از روغن‌های ضروری برای درمان پوست استفاده کنید

کرم‌های سلولیت تجاری می‌توانند کم اثر یا گران باشند (یا هر دو). به علاوه، اکثریت آن‌ها پر از مواد شیمیایی هستند که می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. بنابراین سعی کنید کرم سلولیت گریپ فروت خانگی طبیعی خود را بسازید. در این کرم از اسانس گریپ فروت به همراه روغن نارگیل برای کمک به آبرسانی پوست استفاده می‌شود. روغن گریپ فروت چگونه به درمان سلولیت کمک می‌کند؟

مطالعات نشان می‌دهند که اسانس گریپ فروت حاوی مقادیر زیادی آنزیم ضد التهابی مانند بروملین است که به شکستن سلولیت و جلوگیری از تشکیل سلول‌های چربی جدید (در زیر پوست کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید اسکراب قهوه را به همراه روغن‌های ضروری بر روی پوست خود امتحان کنید.

براش خشک و ماساژ درمانی را امتحان کنید

با افزایش جریان خون و تخلیه لنفاوی، براش خشک پوست و درمان‌های ماساژ درمانی می‌توانند به‌طور بالقوه به مدیریت و درمان سلولیت کمک کنند. حتی اگر این روش منجر به بهبود سلولیت شما نشود، اما نمی‌تواند آسیبی به همراه داشته‌باشد و حتی می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته‌باشد (مانند کاهش استرس، لایه‌برداری پوست و غیره). بسیاری از افراد از دستگاه‌های ماساژ دستی، فوم غلتک‌ها یا غلتک‌های سلولیت برای از بین بردن سلولیت استفاده می‌کنند.


هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ابزارها ظاهر طولانی مدت سلولیت را بهبود می‌بخشند، با این حال همانطور که گفتیم، استفاده از آن‌ها بی خطر است و می‌تواند مزایای سلامتی دیگری برای شما داشته‌باشد.

طب سنتی در درمان سلولیت

همانطور که در ابتدای کار قول دادیم، مروری هم بر روی روش‌های موجود در طب سنتی برای درمان سلولیت خواهیم داشت.

ابتدا، جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba) یک محصول گیاهی است که اغلب در طب سنتی چینی از آن استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که جینکو بیلوبا ممکن است باعث افزایش جریان خون در بسیاری از قسمت‌های بدن شود. افزایش جریان خون در معده، پاها و باسن شما ممکن است ظاهر سلولیت را کاهش دهد.

عصاره هسته انگور از آسیاب کردن دانه‌های انگور به دست می‌آید. طب سنتی اروپا از دیرباز از عصاره هسته انگور استفاده می‌کرده است. مانند جینکو بیلوبا، عصاره هسته انگور هم می‌تواند جریان خون را در بسیاری از قسمت‌های بدن افزایش دهد که این امر می‌تواند باعث کاهش ظاهر سلولیت شود.

حجامت، نوعی طب سنتی چینی و خاورمیانه‌ای است که حتما با آن آشنایی دارید. مطالعات محدودی نشان می‌دهند که حجامت ممکن است میزان سلولیت را در بدن شما کاهش دهد. با این حال، هنوز تحقیقات کافی برای نتیجه گیری قطعی وجود ندارد.

سخن نهایی

به پایان مطلب درمان سلولیت می‌رسیم. به‌طور خلاصه، شما ابتدا باید بر روی روش‌های طبیعی و ارزان قیمت برای درمان سلولیت تمرکز کنید. ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به کاهش ظاهر کلی سلولیت کمک کنند.

در موارد سلولیت شدیدتر با پزشک، جراح پلاستیک یا متخصص پوست در مورد نتیجه دلخواه خود و اقداماتی که قصد انجام آن را دارید صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در تعیین موثرترین درمان کمک کنند. هزینه و عوارض جانبی یا عوارض احتمالی نیز باید در نظر گرفته شوند.