روش‌های امروزی مراقبت از پوست

شما با این احساس آشنا هستید؛ در آینه نگاه میکنید و از دیدن خطوط لبخندی که در گوشه چشمانتان جا خوش کردهاند، حتی در لحظاتی که خندهای بر لب ندارید، شوکه میشوید.

حتی برای لحظهای کوتاه خودتان را با چین و چروکهای عمیقی که به پاهای کلاغ شباهت دارند، در آینده مجسم میکنید و بعد، احساس درماندگی به سراغتان میآید. خطوط ریز و درشت کنار چشمها و دهانتان در مقابل کرمهای گرانقیمتی که هر شب استفاده میکنید، سر تسلیم فرود نیاوردهاند. زمانی که چهل سالگیتان را جشن میگیرید، متوجه میشوید که خطوط اخم و نگرانی بالای ابروان و گوشههای دهانتان به طور دائمی ماندگار شدهاند.

شما از خودتان میپرسید که کشیدن صورتتان تا چه اندازه مفید خواهد بود. سپس پوست بالای گونههایتان را در مقابل آینه بالا میکشید تا نتیجه را مجسم کنید. در ادامه این متن قرار است به روشهای مدرن مراقبت پوست بپردازیم، با ژوابکس همراه باشید.

نسل جدید و روشهای مدرن مراقبت از پوست

اگر وقت زیادی را زیر آفتاب گذراندهاید، با استفاده از کرم پودر، خطوط شل و آویزان چانهتان بیشتر به چشم خواهد خورد. دیدن آن خطوط ریز و درشتی که پشت لبتان ظاهر شدهاند، اوضاع روحیتان را خرابتر میکند و احساس اعتماد به نفستان را از شما میگیرد.

برای برخی از زنان و مردان، آگاهی از این تغییرات بسیار غافلگیرانه است. در حالی که عکستان را در شیشه تستر میبینید، از خود میپرسید: «چه زمانی اتفاق افتاد؟ وقتی خواب بودم؟ » یا شاید زمانی که از کنار ویترین مغازهای میگذرید و ناگهان تصویر خودتان را در شیشه مغازه میبینید. بعد احتمالاً با دوستی درد دل میکنید و میگویید: «برای لحظهای فکر کردم مادرم را در شیشه مغازه میبینم».

ما با این واکنشها کاملاً آشنا هستیم. در بسیاری از موارد شاهد نتیجهگیریهای تأسفانگیز و تصمیمهای عجولانه برای برگرداندن عقربههای ساعت زمان به عقب بودهایم.

جراحیهای زیبایی که با دستهای ماهری انجام میگیرد، معمولاً مشکلی خلق نمیکنند اما حتی زمانی که نتیجه یک جراحی موفقیتآمیز است، عوارض بعد از آن دور از انتظار نیست. در واقع، پژوهشها نشان دادهاند نیمی از کسانی که تحت جراحی زیبایی قرار گرفتهاند، پس از عمل دچار اضطراب و افسردگی میشوند.


راههای مراقبت از پوست صورت

یکی از دلایل این افسردگی این است که اگرچه فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته متفاوت به نظر میرسد، الزاماً ظاهری جوانتر کسب نمیکند. شاید افتادگی صورت ناپدید شود و چین و چروکها کاهش یابند، اما پوست همچنان سالخورده و بیمار به نظر میرسد.

معمولاً صورت بعد از عمل جراحی طبیعی به نظر نمیرسد زیرا نه لیزر و نه روشهای جراحی نمیتوانند مانع از عملکرد پوست شوند. کشیدن پوست، جوانی آن را برنمیگرداند.

متخصصان پوست در استفاده از ابزار این تجارت به منظور اصلاح نقایص ظاهری مهارت دارند؛ لیزر، چاقوی جراحی، تزریق بوتاکس و ژلهای پرکننده و… اما به جای این اقدامات میتوانید با مراقبت دائمی از پوستتان جلوی بروز چین و چروک و پیری را بگیرد.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب

کاهش قرارگیری در معرض نور خورشید، اولین و مهمترین مورد از راههای مراقبت از پوست صورت است. برخورد آفتاب با پوست در حد اعتدال خوب و مفید است ولی اگر بیشتر از حد شود، خطر آفتاب سوختگی، سرطان پوست، پیری زودرس پوست (چین و چروکها و لکههای پوستی) را به همراه دارد.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب در فصل تابستان حیاتی است چرا که پرتوهای بسیار مضر فرابنفش (UV) قویتر از سایر فصول هستند.

کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل به پوست خود بزنید. چون ۱۵ دقیقه زمان میبرد که کرم ضد آفتاب فعال شود.

کسانی که پوستهای تیرهتری دارند باید بیشتر از خود در برابر آفتاب محافظت کنند؛ چرا که رفع لکههای تیرهی پوست دشواتر است. بهترین انتخاب، ضد آفتابهای طیف وسیع هستند.

ورزش، تغذیه و خواب مناسب

یکی از مهمترین روشهای مدرن برای جوان نگه داشتن پوست، اصلاح تغذیه و استفاده از خوارکیهای مناسب است. مفیدترین خوراکیها برای پوست را میتوان میوهها و غذاهای دریایی معرفی کرد.

حتماً گوجهفرنگی، گردو، آواکادو، ماهی، کلم بروکلی، فلفل دلمهای و سیبزمینی را در سبد غذایی خود قرار دهید. ویتامینهای موجود در این دسته از مواد غذایی انقدر ارزشمند هستند که در محصولات آرایشی و بهداشتی از آنها استفاده میکنند.

برای از بین بردن علائم سالخوردگی و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، باید به همان اندازه مراقبتهای بیرونی، به درمان درونی هم پرداخت. این مفهوم، اساس مراقبتهای درونی است.

مراقبتهای درونی پوست به ترمیم و جوانسازی آن کمک میکند. این ترمیم شامل ساختار حمایتکننده عمق پوست است که به آن خاصیت ارتجاعی میبخشد، و همچنین نظام سلولسازی را احیا میکند و منجر به تولید سلولهای تازه و باطراوت میشود.

ورزش مرتب مخصوصا ورزشهایی همچون یوگا که باعث آرامش میشوند و استرس را از بدن دور میکنند یکی از بهترین روشهای مدرن مراقبت پوستی هستند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات، غلات و میوهها به سلامت و شادابی پوست شما بسیار کمک میکند.


داشتن خواب کافی و در زمان مناسب نیز یکی دیگر از موارد مراقبت از پوست است. همچنین سعی کنید زیاد به پوست خود دست نزنید، این کار آلودگی را به پوست شما منتقل میکند.

شست‌وشوی مناسب

روشهای سادهای مثل شستشوی روزانه، پاکسازی، تغذیه پوست و ماساژ. ما برای این کار دستگاهی به نام فیس براش را به شما معرفی میکنیم. فیس براش وسیلهای دستی و کوچک است که میتوانید آن را به صورتتان هدیه دهید.

عملکرد این دستگاه با برسهای متعددش ۶ برابر بهتر از یک شستشوی معمولی صورت است. بسیار سریع و ملایم این کار را انجام میدهد. میتوانید با فیس براش هر روز صورتتان را شستشو داده و ماساژ دهید. فیس براش باعث ریلکس شدن عضلات زیر پوست شده و کثیفی، جوشهای سرسیاه و… را از صورت رفع میکند.

این دستگاه کمک شایانی به جلوگیری از بروز چین و چروکهای زودرس میکند. در ضمن در پخش کردن مواد آرایشی روی پوست صورت شما به بهترین شکل هم کارآیی دارد.

مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید

یکی از مهمترین راههای مراقبت از پوست صورت کنار گذاشتن دخانیات و دوری از نوشیدنیهای الکلی است. احتمالاً از مضرات کلی این دو برای بدن مطلع هستید. بیایید تأثیرات مخربشان بر پوست را با هم مرور کنیم:

·         سیگار و قلیان تأثیرات بسیار مخربی روی پوست صورت دارد و میتواند باعث ایجاد لکهای زرد، چین و چروکها و دیگر علائم پیری پوست شوند. این دو باعث میشوند که خون و اکسیژن کافی به پوست صورت نرسد.

·         از اثرات مضر الکل روی پوست صورت میتوان به گودی، افتادگی و پف زیر چشم اشاره کرد که از نشانههای مصرف بیش از حد نوشیدنیهای الکلی است. همچنین مصرف الکل باعث کمآبی پوست میشود.

ماسک صورت

ماسک صورت را میتوان به عنوان یکی از محبوبترین و جذابترین محصولات مراقبت از پوست معرفی کرد. ماسکهای صورت انواع مختلفی دارند که هدف از استفاده آنها پاکسازی عمیق پوست، لایهبرداری و از بین بردن لکهای مختلف پوستی است.

ماسکهای صورت برای انواع پوستهای خشک، معمولی و چرب تولید میشوند. این ماسکها هرکدام ترکیبات ویژهای دارند که با توجه به نیاز و جنس پوست خود میتوانید از آنها استفاده کنید.

کرم دور چشم

پوست دور چشم حساسیت بیشتری نسبت به پوست صورت دارد بنابراین نیاز به مراقبت متفاوتی است. حتماً شما هم میدانید که نباید ضد آفتاب را به دور چشم بزنید. همچنین بهتر است مرطوبکننده دور چشم نیز متفاوت از مرطوبکننده معمول صورت باشد. پس با این اوصاف برای مراقبت از پوست دور چشم چه کنیم؟

برخی از متخصصان بر این باور هستند که استفاده از کرم دور چشم برای افراد بالای 30 یا 40 سال مناسب است و قبل از آن پوست دور چشم نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما برخی دیگر این کرمها را به افراد بالای 20 سال نیز پیشنهاد میکنند.


حال تصمیم با شما است که کدام باور را انتخاب کنید اما توصیه ما این است که اگر بالای 30 سال هستید، حتماً از کرمهای دور چشم هر روز به صورت مرتب استفاده کنید.

پاکسازی پوست

مواردی که در بالا گفته شد، روتین مراقبت از پوست به صورت روزانه بودند که اگر به سلامت و شادابی پوست خود اهمیت میدهید، بهتر است هر از گاهی کارهای دیگری هم برای بهبود سلامت پوست خود انجام دهید. پاکسازی پوست یکی از این کارها است.

پاکسازی نیز همچون دیگر مواردی که گفتیم باید با محصولات و روشهای مدرن مرتبط با نوع پوست صورت گیرد. به خصوص برای روتین مراقبت از پوست چرب پاکسازی پوست بسیار مفید است. البته بدین منظور حتماً باید از محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده نمایید.

آموزش پاکسازی پوست چیزی نیست که همه جا به یک صورت گفته شود. روشهای مدرن مختلفی برای این کار وجود دارد. از این رو شما انتخابهای گوناگونی دارید.

همچنین میتوانید هم به مراقبت خانگی از پوست بپردازید و با ماسکهای مختلف خانگی یا محصولات موجود در بازار به پاکسازی پوست خود بپردازید (مانند پاکسازی با ماسک زغال)، هم مرتب به سالنهای اسپا مراجعه کنید و پوست خود را پاکسازی نمایید.

پاکسازی پوست باعث لایهبرداری از پوست، بسته شدن منافذ باز پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و مانع پیری زودرس میشود. همچنین شادابی و درخشش پوستتان را افزایش میدهد.

چند توصیه برای تمام انواع پوست

·         مایعات کافی بنوشید،

·         حداقل هفتهای یکبار روبالشی خود را عوض کنید،

·         موهای خود را قبل خواب بشویید یا با یک شال ببندید،

·         هر روز ضد آفتاب بزنید و این کار را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل انجام دهید.

روشهای مدرن مراقبت از پوست صورت زمانی مفید و خوب هستند که انجامشان دهید! پس یک روتین پیچیده و سنگین برای خود در نظر نگیرید. با سه یا چهار موردی که مناسب پوستتان باشد شروع کنید و زمانی که عادت کردید به سراغ محصولات بیشتر مثل اگزفولینتها (لایهبردارهای سطحی)، ماسکهای صورت و محصولات درمان لکههای پوستی بروید.

مراقبت ساده از پوست همچنین به معنای استفاده از محصول مناسب و به اندازه است. افراط و تفریط در این رابطه میتواند اثر معکوس به جای بگذارد.

همانطور که اشاره کردیم، همیشه پیشگیری بهتر، مؤثرتر و ارزانتر از درمان است. سعی کردیم در این مقاله به راههای اساسی مراقبت از پوست صورت اشاره کنیم.

این موارد را جدی بگیرید و حتماً به توصیههایی که گفتیم تا حد امکان عمل کنید. اگر از پوست خود به خوبی مراقبت نکردهاید و اکنون دچار مشکل شده، هرچه زودتر برای رفع مشکلات اقدام کنید. درمان سریعتر، همیشه نتایج بهتری دارد.