نکات مهم در تزریق فیلر که باید بدانید

فیلرهای پوستی، یکی از بهترین روش‌های زیباسازی و جوان‌سازی پوست به‌شمار می‌روند. فیلرها انواع مختلفی دارند و اطلاع از جزئیات آن‌ها بسیار مهم است.

این روزها فیلر‌های پوستی به یک درمان زیبایی‌شناختی رایج برای چندین مشکل پوستی تبدیل شده‌اند. انواع مختلفی از فیلر‌ها از منابع مختلف و با ماندگاری متفاوت در دسترس هستند. مهم است که متخصص زیبایی از فیلرهای مختلف و عوارض جانبی احتمالی آن‌ها آگاه باشد.

فیلر‌های پوستی انقلابی در زمینهی زیبایی پوست ایجاد کرده‌اند. این روزها، فیلر‌های پوستی به یک روش جوان‌سازی مورد توجه تبدیل شده‌اند؛ زیرا به پوست ظاهری حجیم و جوان در سریع‌ترین زمان ممکن می‌دهند. فیلر‌های پوستی به دلیل توجه بیشتر رسانه‌ها و در دسترس بودن طیف گسترده‌ای از مواد با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌، محبوبیت پیدا کرده‌اند.

طبقه‌بندی فیلر‌ها

فیلر‌ها را می‌توان بر اساس ماندگاری در بافت‌ها یا بر اساس منبع آن‌ها طبقه‌بندی کرد.

بر اساس طول عمر

فیلر‌ها به سه دسته‌ی موقت، نیمه دائمی یا دائمی طبقه‌بندی می‌شوند. فیلر‌های موقت کمتر از یک‌سال در بافت می‌مانند، فیلر‌های نیمه دائمی ۱ تا ۲ سال و فیلر‌های دائمی موادی هستند که بیش از دو سال در بافت باقی می‌مانند. بااین‌حال، در طبقه‌بندی نیمه دائمی و دائمی برخی از فیلر‌ها سردرگمی وجود دارد؛ زیرا برخی منابع هر فیلر‌ی را که بیش از یک سال دوام می‌آورد، به‌عنوان دائمی طبقه‌بندی می‌کنند.

بر اساس منبع

فیلر‌ها را با توجه به منبع آن‌ها به صورت زیر طبقه‌بندی می‌کنند:

·         انسانی

·         حیوانی

·         مصنوعی

دانستن منبع فیلر مهم است؛ زیرا به متخصص پوست کمک می‌کند تا در مورد آزمایش پیش از تزریق تصمیم بگیرد و ترجیحات بیمار را بداند. بسیاری از بیماران ممکن است به دلایل مذهبی یا شخصی تمایلی به استفاده از محصولات حیوانی نداشته باشند.

فیلر‌های موقت

به فیلر‌های موقت، فیلر‌های غیردائمی نیز گفته می‌شود. ماندگاری آن‌ها در بافت کمتر از ۱۲ ماه است و از این رو این مزیت را دارند که در صورت عدم رضایت بیمار از نتایج، خودبه‌خود ناپدید شوند. بااین‌حال، عوارض جانبی دائمی نادر حتی با فیلر‌های موقت هم گزارش شده است.

فیلر‌های مبتنی بر هیالورونیک اسید

طیف گسترده‌ای از محصولات هیالورونیک اسید با غلظت‌های مختلف هیالورونیک اسید و ساختار کراس لینک وجود دارد. به همین دلیل لازم است که تمامی محصولات این دسته را به‌خوبی بشناسید.

فیلر‌های نیمه دائمی

فیلر‌های نیمه دائمی با گذشت زمان در یک دوره ۱ الی ۲ ساله به آهستگی تخریب می‌شوند. عوارض جانبی فیلر‌های نیمه دائمی نسبت به فیلر‌های موقت شایع‌تر و ماندگارتر است.

فیلر‌های دائمی

فیلر‌های دائمی فیلر‌هایی هستند که بیش از دو سال در بافت باقی می‌مانند. عوارض جانبی فیلر‌های دائمی، تقریباً همیشگی هستند و مشکل اصلی هر فیلر دائمی، عارضه است.

تزریق فیلر صورت

کاربرد فیلر‌های پوستی

فیلر‌ها عمدتاً برای جوان‌سازی نواحی صورت استفاده می‌شوند. با‌این‌حال، فیلر‌های پوستی ممکن است در سایر نواحی بدن و برای نقایص پوستی نیز استفاده شوند.

نواحی صورت

·         رفع چین‌و‌چروک و خطوط ظریف

·         بزرگ کردن لب‌ها

·         رفع جای زخم‌های قدیمی مانند جای آکنه، آبله مرغان و...

·         تقویت کانتور صورت

·         رفع خطوط ریز دور چشم و چشم‌های فرورفته

·         رفعه آثار بیماری‌های پوستی، مانند آتروفی پوستی، لیپودیستروفی مرتبط با ایدز

·         رفع افتادگی گوش، لاله گوش آتروفیک

·         رفع فرورفتگی‌های اطراف بینی

نواحی غیر صورت

·         جوان‌سازی گردن

·         جوان‌سازی دست‌ها

·         رفع آثار میخچه و پینه

آموزش و ارزیابی بیمار

بیماران باید در مورد ماهیت فیلر پوستی، انتظارات، ماندگاری، عوارض جانبی احتمالی و هزینه آگاه شوند. ارزیابی هر دو حالت فیزیکی و روانی بیمار برای یک نتیجه موفقیت‌آمیز ضروری است. رضایت آگاهانه کتبی، انطباق با الزامات قانونی و همچنین مدیریت انتظارات بیمار را تضمین می‌کند. تهیه‌ی عکس‌های قبل و بعد برای تجزیه و تحلیل نتایج درمان و همچنین آماده شدن برای موقعیت‌های پزشکی-حقوقی مهم هستند.

روش تزریق فیلر

نتیجه‌ی حاصل از تزریق فیلر هم به نوع فیلر و هم به مهارت پزشک بستگی دارد. در فیلرهای موقت، مهارت پزشک ۹۰ درصد و نوع و کیفیت فیلر ۱۰ درصد نقش دارند. این در حالی است که در فیلرهای دائمی، مهارت پزشک ۹۹ درصد نقش دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب "روش‌های تزریق فیلر" را مطالعه کنید. 

آماده‌سازی و بیهوشی یا بی‌حسی

محل تزریق و همچنین پوست اطراف آن باید به‌خوبی با مواد ضد عفونی‌کننده تمیز شود. بیهوشی یا بی‌حسی برای راحتی بیمار مهم است. بیهوشی یا بی‌حسی را می‌توان با موارد زیر تضمین کرد:

·         یخ

·         استفاده موضعی کرم EMLA

·         تکنیک‌های حواس پرتی مانند ماساژ، استفاده از ویبراتور

·         صحبت کردن به شیوه‌ای آرام بخش

مدیریت شرایط پس از تزریق

از بیماران باید خواسته شود تا به‌مدت ۴۸ ساعت از سرما یا گرمای شدید اجتناب کنند. از ماساژ ناحیه تحت درمان و فعالیت بدنی شدید باید به مدت شش ساعت اجتناب شود. از بیماران خواسته می‌شود که شب اول پس از تزریق، هنگام خواب سرشان روبه بالا باشد. روتین مراقبت از پوست باید به مدت ۲۴ ساعت متوقف شود.

اقداماتی برای دستیابی به نتایج موفقیت آمیز

یک برنامه درمانی جامع باید متناسب با نیاز‌های هر بیمار طراحی شود. انتخاب فیلر مناسب امری حیاتی است. در صورت لزوم، ترکیبی از فیلر‌ها با سم بوتولینوم (بوتاکس) باید برای بهینه‌سازی نتایج استفاده شود. در چنین مواردی، توصیه می‌شود ابتدا بوتاکس را تزریق کنید، یک هفته صبر کنید تا بهبود را مشاهده کنید و سپس برای رسیدن به بهترین نتیجه، فیلر پوستی را تزریق کنید.

لب فیلر

عوارض فیلر‌ها

فیلر‌های موقت در مقایسه با فیلر‌های نیمه دائمی و دائمی عوارض جانبی کمتری دارند. عوارض جانبی ممکن است مربوط به تزریق یا مواد فیلر باشد و ممکن است بلافاصله یا بعداً ظاهر شوند.

عوارض اولیه

·         واکنش‌های حساسیتی شدید

·         هماتوم و اکیموز

·         عفونت

·         تورم غیر مرتبط با حساسیت

·         جوش‌های آکنه‌ای شکل

·         اریتما گذرا یا دائمی

·         نکروز پوست

·         آمبولی (نابینایی)

·         اثر تیندال

عوارض بعدی

·         حرکت ماده تزریق شده زیر پوست

·         تلانژکتازی (گشاد شدن مویرگ‌ها)

·         گرانولوم پوستی

·         لیپوآتروفی

·         اسکار هیپرتروفیک

·         آبسه

درمان عوارض باید تهاجمی باشد و در اسرع وقت شروع شود. درمان مؤثر عوارض و اطمینان بخشی به بیماران در این مدت، کلید‌های عمل موفقیت‌آمیز هستند. جهت اطلاع بیشتر مقاله "عوارض تزریق فیلرهای پوستی" را مطالعه کنید. 

لازم به ذکر است که برای کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از تزریق لازم است که با مراقبت‌های پس از تزریق فیلر آشنا باشیم که در این مقاله می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. 

جمع‌بندی

با وجود انواع فیلر‌ها در بازار و با افزایش تعداد افرادی که می‌خواهند جوانی خود را حفظ کنند، انتخاب دقیق بیمار، فیلر پوست و تکنیک تزریق می‌تواند رضایت بیمار را به حداکثر برساند و به نتیجه موفقیت‌آمیز منجر شود.